خانوم عینکی در حال خوردن انگور که می‌داند برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم، خوب است.

برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم؟

فهرست مطالب

تا به حال شده به این فکر کنید که برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم؟ اصلا آیا تا به حال به این فکر کردید که با خوردن برخی از مکمل‌ها و مواد غذایی می‌توانید در منزل خود به جوان ‌تر شدن پوست‌تان کمک کنید؟ ما نیز در این مطلب سعی کردیم لیست خوراکی هایی که می تواند به جوان ماندن پوست کمک کند را در بیاوریم و به شما برای داشتن رژیمی بهتر کمک کنیم.

پس اگر شما هم می‌خواهید بدانید که برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

رژیم جوانساز پوست

 لیست باید ها و نبایدهایی که در رژیم جوانسازی پوست مهم هستند.

همیشه غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر بیماری تأثیر بگذارند. بدن ما برای مقابله با روند پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است. با افزایش سن نیز، نیاز ما به این مواد بیشتر می‌شود، زیرا بدن ما نسبت به گذشته آسیب پذیر تر است و خیلی از مواد را کمتر می تواند تولید کند؛ در نتیجه داشتن یک رژيم جوانساز نه تنها در جوان ماندن پوست شما موثر است بلکه در سلامت شما نیز اثر می‌گذارد.

البته توجه به این نکته مهم است که خوردن غذاهای خاص شما را به طور قابل توجهی جوان تر نشان نمی‌دهد و تغذیه تنها یکی از جنبه‌های پیری است و عوامل دیگری نیز وجود دارند که تنها با روش‌های جوانسازی پوست و متدهای بدون جراحی و خانگی قابل کنترل هستند.

شما برای اینکه بفهمید برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم، بهتر است؛ می‌توانید ویس دکتر الهام سپندار (متخصص پوست و مو) را درباره رژیم مناسب گوش دهید.

خب حال بیایید دقیق‌تر بررسی کنیم که برای جوانسازی پوست چه چیزهایی بخوریم بهتر است و از چه چیزهایی باید دوری کنیم.

برای جوانسازی پوست صورت چه چیزهایی را نخوریم

همانطور که شنیده‌اید پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، در نتیجه زمانی که شما می‌خواهید پوستی جوان‌تر داشته باشید؛ بهتر است قبل از هر کاری ابتدا از چیزهایی سبب پیر شدن و آسیب دیدن پوست شما می‌شود دوری کنید، این شامل: دوری از مصرف غذاهای مضر، مراقبت از پوست در برابر عوامل محیطی، کاهش مصرف دخانیات و… می‌شود.

در ادامه باهم موادی که برای پوست ضرر دارند و باعث پیری آن می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

1. مصرف شیرینی و قند:

بطور کلی قند بدترین دشمن شماست، چه در سلامت پوست و چه در سلامت بدن، قند اضافی می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود. در پوست نیز قند و شکر باعث ایجاد پیوند متقابل کلاژن می‌شود که باعث سفت شدن پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. در نتیجه برای جوانسازی پوست مهم است که حتما قند و شیرینی را تا حد امکان کاهش دهید.

2. مصرف فست فود:

فست فود پر از موادی است که به پوست شما آسیب می‌رساند، این غذاها حاوی شکر هستند که سطح کلاژن را کاهش دهد، یا نمک که رطوبت پوست شما را کاهش می‌دهد و همچنین روغن‌های مضر که باعث آسیب به ساختار پوست می‌شود. در نتیجه بهتر است تا جایی که می توانید از این غذاها دوری کنید.

3. غذاهای سرخ شده:

غذاهای سرخ شده نیز مانند فست فود‌ها سبب ایجاد مشکلات زیادی نه تنها برای پوست بلکه برای کل اندام‌های بدن می‌شود. از این بابت بهتر است غذاهای سرخ شده را مصرف نکنید یا از روغن‌هایی مانند کنجد و زیتون به مقداری خیلی کم استفاده کنید.

4. مصرف غذاهای مانده:

غذاهای باقی مانده‌ای که در یخچال نگهداری می‌کنیم، بعد از گذشت مدتی شروع به انجام واکنش‌های شیمیایی می‌کنند که سبب تولید موادی می‌شود که برای پوست مضر است؛ در نتیجه بهتر است یک غذا را بیش از نیم روز در یخچال نگهداری نکنید و قبل از اینکه مانده شود آن را مصرف کنید.

5. آبمیوه و نوشیدنی‌هایی که حاوی نگهدارنده هستند:

محصولات غذایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، برای پوست و سلامت بدن مضر هستند، در نتیجه بهتر است از سنین جوانی تا کهن‌سالی از مصرف نوشابه، آبمیوه و دیگر محصولاتی که حاوی مواد نگهدارنده هستند دوری کنید.

برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم

خب حال که می‌دانید در رژیم جوانسازی پوست باید از چه چیزهایی دوری کنید، بیایید بررسی کنیم که برای جوانسازی پوست صورت چه بخوریم، خوب است. به طور کلی لیست موادی که شما باید در رژیم خود قرار دهید شامل موارد زیر می‌شود:

  1. آب فراوان
  2. میوه جات و سبزیجات تازه
  3. مکمل ویتامین A، D و E
  4. ویتامین‌های C و B
  5. کوآنزیم کیوتن
  6. غذاهای بخار پز و آب پز

به طور کلی استفاده از موارد بالا در رژیم غذایی خود، به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم و جوان داشته باشید، اما در ادامه می‌خواهیم بیشتر روی مکمل‌ها و موادی که در رژیم جوانساز پوست موثر هستند صحبت کنیم.

بهترین قرص ضد پیری پوست

همانطور که می‌دانید. ویتامین‌ها، مکمل‌ها و برخی از پروتئین‌ها تاثیر به سزایی در زیبایی و سلامت پوست ما دارند. به طور معمول ما این مواد را از طریق محیط یا مواد غذایی جذب می‌کنیم، اما گاهی اوقات میزان مورد نیاز ما بیشتر از میزان ماده‌ای است که در حالت عادی بدنمان جذب می‌کند؛ در نتیجه از مکمل‌ها و قرص‌ها کمک می‌گیریم. در ادامه چندین‌تا از بهتریت قرص ضد پیری را به شما معرفی می‌کنیم.

1. ‌مکمل ویتامین‌های محلول در چربی (A، D و E):

ویتامین‌های محلول در چربی از یکی از مهم ترین موادی هستند که بدن ما برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد، اما استفاده از این ویتامین‌ها در جوانسازی پوست چه نقشی دارد؟

ویتامین A:

  1. افزایش تولید کلاژن
  2. تجدید سلول‌های پوست
  3. حفاظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید

ویتامین D:

  1. کاهش التهاب
  2. تقویت سد محافظتی پوست

ویتامین E:

  1. خاصیت آنتی‌اکسیدانی
  2. حفظ رطوبت پوست
  3. محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد
2.  ویتامین‌های محلول در آب (C و B):

ویتامین‌های محلول در آب یکی دیگر از مکمل‌هایی هستند که شما می توانید از آنها به عنوان قرص ضد پیری استفاده کنید ه در ادامه ۲ تا از بهترین آنها را بررسی می‌کنیم.

ویتامین C:

  1. افزایش تولید کلاژن
  2. محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید
  3. روشن‌سازی پوست

ویتامین B:

  1. کمک به متابولیسم سلولی
  2. حفظ سلامت پوست
3. کوآنزیم کیوتن:

آنزیم کیوتن (Coenzyme Q10) یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد، با افزایش سن در حدود ۴۰ سالگی میزان این آنزیم در بدن کاهش می‌یابد؛ در نتیجه استفاده از آن به تجزیه و حذف پروتئین‌های کیوتین، که یکی از اجزای اصلی لایه های خارجی پوست هستند، کمک می‌کند.

نقش آنزیم کیوتن در جوانسازی پوست:

  1. لایه برداری ملایم
  2. بهبود بافت پوست
  3. آنتی اکسیدانی قوی
  4. تولید انرژی سلولی
  5. محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد
  6. تحریک تولید کلاژن و الاستین
4. مکمل‌های کلاژن:

کلاژن یک پروتئین ساختاری است که در پوست ما وجود دارد و به استحکام و خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد، در نتیجه مصرف این ماده می تواند به کاهش چین و چروک‌ها کمک کند، این ماده در محصولات زیبایی مثل ژل‌ها و فیلر نیز وجود دارد.

نقش مکمل کلاژن در جوانسازی پوست:

  1. افزایش تولید کلاژن
  2. کاهش چین و چروک و خطوط ریز
  3. بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  4. لیفت و کشیدگی پوست
  5. افزایش هیدراتاسیون پوست

شما با کمک این مکمل‌ها می‌توانید به تقویت ساختار پوست و جوان ماندن آن کمک کنید، البته با مشورت پزشک! در ادامه چند تا ماده معجزه گر هم معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آنها بهره بیشتری ببرید.

بهترین مواد برای رژیم جوانساز پوست

1. روغن زیتون بکر

روغن زیتون اکسترا ویرجین یکی از سالم‌ترین روغن‌های روی زمین است. این روغن سرشار از چربی های سالم و آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل رادیکال های آزاد در بدن کمک می‌کند. روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است که ممکن است در برابر پیری شدید پوست و بیماری‌های مزمن محافظت کند.

2. چای سبز

چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. به این ترتیب، ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد که می‌تواند در نتیجه عوامل خارجی مانند آلودگی یا نور خورشید رخ دهد، کمک کند.

3. ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون سرشار از امگا 3، پروتئین، سلنیوم و آستاگزانتین هستند که همگی با پوستی سالم تر همراه هستند.

4. شکلات تلخ یا کاکائو

شکلات تلخ منبعی غنی از پلی فنول‌ها است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند. رژیم غذایی غنی از فلاوانول‌ها و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشیدی کمک کند و به کند کردن پیری پوست کمک کند.

5. سبزیجات

بیشتر سبزیجات بسیار غنی از مواد مغذی و کم کالری هستند. سبزیجات همچنین دارای کاروتنوئیدهای زیادی مانند بتا کاروتن و لیکوپن هستند. برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئیدها ممکن است از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که عامل اصلی پیری زودرس پوست است محافظت کند.

برخی از بهترین منابع بتاکاروتن عبارتند از:

  • هویج
  • کدو تنبل
  • سیب زمینی شیرین

بسیاری از سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین سی همچنین نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. سبزیجات با بالاترین میزان ویتامین C شامل سبزیجات برگدار، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی است.

6. دانه کتان

بذر کتان حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی به نام لیگنان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، آنها سرشار از امگا 3 هستند که به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) شناخته می‌شود، که از یک غشای پوستی سالم پشتیبانی می کند.

7. انار

مانند بیشتر میوه ها، انار نیز سرشار از مواد مغذی سالم است. انار سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است به ترمیم پوست کمک کند و از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند.

8. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به حمایت از غشای پوستی و جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد که منجر به پیری می‌شود، کمک می‌کند.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن و آنتی اکسیدان است که به طور مستقیم در کاهش اثرات رادیکال های آزاد و علائم پیری موثر است.

10. پپتیدهای کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن است. به ویژه، به مقدار زیاد در پوست و مفاصل یافت می‌شود.

با افزایش سن، بدن ما شروع به تجزیه کلاژن می‌کند و آن را به طور موثر کمتر تولید می‌کند. این می‌تواند منجر به علائم تدریجی پیری پوست، مانند چین و چروک و افتادگی پوست شود. در نتیجه با مصرف غذاهای غنی از پروتئین شما باید بتوانید تا مقداری کلاژن از دست رفته را برگردانید.

غذاهای سالم غنی از پروتئین که باید به طور منظم مصرف کرد عبارتند از:

  • مرغ
  • توفو
  • ماهی
  • تخم مرغ

نتیجه گیری

غذاهایی که می‌خورید می‌توانند در سلامت پوست شما نقش داشته باشند، از جمله در تغییر پوست با افزایش سن. به طور کلی، غذاهایی که سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و آنتی اکسیدان هستند، بیشترین فواید پوستی را دارند.

شما برای جوان ماندن پوست خود باید در کنار خوردن یک رژیم غذایی مغذی پر از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری نیز در نظر بگیرید، مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از مصرف سیگار، ورزش کردن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب؛ اینها همگی در کنار هم به شما برای جوان‌تر ماندن کمک می کنند.

البته همیشه بهترین روش برای جوان ماندن کمک گرفتن از یک متخصص پوست است، شما می توانید با شماره 05138705463 تماس بگیرید و وقت خود را در کلینیک ما رزرو کنید.

ممنونیم که تا انتها این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

منابع:

10 Foods That Support Healthy Aging

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا