خانومی با موهای ژولیده که شونه سرش پر از مو شده و در حلب فکر کردن به درمان ریزش مو است.

درمان ریزش مو انواع روش‌های خانگی و کلینیکال

فهرست مطالب

درمان ریزش مو یکی از رایج‌ترین مسائلی است که افراد با آن درگیر هستند. از آنجایی که موها یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ظاهر ما هستند، ریزش و کم پشت شدن آن باعث کاهش اعتماد به نفس ما می‌شود؛ در نتیجه ما در این مقاله راه‌هایی را برای کنترل این مشکل و افزایش اعتماد به نفس شما پیشنهاد می‌دهیم.

نحوه درمان ریزش مو

شما برای درمان ریزش مو، خصوصا زمانی که ریزش مو بسیار شدیدتر از حالت معمول است، باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. شما می‌توانید با گوش دادن به ویس دکتر الهام سپندار با پروسه و انواع روش‌های درمان ریزش مو آشنا شوید.

در مشاوره با پزشک ابتدا باید دلیل ریزش مو شما مشخص شود و تا زمانی که دلیل ریزش مو کنترل نشود، هیچ درمانی روی شما جواب نخواهد داد! اما علل ریزش مو چیست.

علل ریزش مو

دلایل ریزش مو که در یک دایره کنار هم نشان داده شده اند.

ریزش مو، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دلایل این مشکل بسیار متنوع است و می‌تواند از عوامل ژنتیکی تا عادات روزمره ما ریشه داشته باشد. در ادامه، به بررسی بعضی از مهم‌ترین علل ریزش مو می‌پردازیم.

1. علل ژنتیکی:

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو، عوامل ژنتیکی است. الگوی طاسی مردانه و زنانه، دو نمونه از رایج‌ترین الگوهای ریزش موی ارثی هستند. در این الگوها، هورمون‌های مردانه نقش مهمی ایفا می‌کنند و با تاثیر بر فولیکول‌های مو، باعث کوچک شدن و در نهایت از بین رفتن آن‌ها می‌شوند.

ژن‌ها نیز در تعیین حساسیت فرد به این هورمون‌ها نقش دارند، در نتیجه خیلی از  ریزش‌های مو ارثی هستند.

2. عدم تعادل هورمونی:

از آنجایی که هورمون‌ها فرایند فیزیولوژیکی رشد موها را در دست دارند، در نتیجه عدم تعادل در آنها باعث بروز اختلال در چرخه رشد مو می‌شود.

یکی از هورمون‌های اصلی که در ریزش مو نقش دارد، دی‌هیدروتستوسترون (DHT) است که از زیر دسته‌های تستوسترون است، این هورمون با چسبیدن به فولیکول‌های مو، آنها را کوچک کرده و منجر به کاهش تولید مو یا حتی متوقف کردن کامل رشد مو شود.

این نوع ریزش مو، به خصوص در مردان شایع است و به عنوان آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی مردانه شناخته می‌شود.

3. عوامل محیطی:

محیط اطراف ما نیز می‌تواند بر سلامت موهایمان تاثیر بگذارد. آلودگی هوا، نور خورشید، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی استرس می‌توانند در فولیکول مو‌ها و سطح هورمون‌های ما اثر بگذارند و سبب ریزش موها شوند.

4. بیماری‌ها:

برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های تیروئید، کم‌خونی، بیماری‌های خود ایمنی و بعضی عفونت‌ها می‌توانند باعث ریزش مو شوند. این بیماری‌ها با اختلال در عملکرد طبیعی بدن، بر رشد مو و میزان دریافت مواد مورد نیاز موها اثر می‌گذارند.

5. داروها:

تعدادی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای دیگر نیز می‌توانند با ایجاد تداخل در سطح هورمون‌ها و عملکرد بدن باعث ریزش مو شوند.

6. تغذیه نامناسب:

تغذیه نامناسب و کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی و بیوتین می‌تواند باعث ضعف موها و ریزش آن‌ها شود. این مواد برای رشد و سلامت مو ضروری هستند و کمبود آن‌ها می‌تواند به مو آسیب رسانده و باعث نازک شدن و شکنندگی آن شود.

7. عوامل دیگر:

برخی دیگر از عوامل مانند: یائسگی، بارداری و زایمان چون در تعادل هورمون‌ها اثر می‌گذارند نیز سبب ریزش مو می‌شوند. علاوه بر اینها برخی از جراحی‌ها نیز می‌توانند منجر به طاسی شوند.

حال که با دلایل ریزش مو آشنا شدیم برای متوقف کردن آن باید چه کار کنیم؟

شناسایی دلیل ریزش مو

برای اینکه بهترین روش برای درمان ریزش مو را پیدا کنید، ابتدا باید دلیل ریزش موهای خود را شناسایی کنید. معمولا متخصص مو برای شما آزمایشی می‌نویسد که با کمک آن علت کاهش رشد مو مشخص می‌شود و سپس برای درمان تصمیم گیری می‌شود.

اگر نگران ریزش موهای خود هستید و نیاز به مشاوره دارید، شما می‌توانید با شماره 05138705463 تماس بگیرید و در کلینیک ما وقت رزرو کنید.

پس از شناسایی دلیل ریزش مو از چه راهکارهایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

انواع روش‌های کنترل ریزش مو

۷ تا از روش‌های درمان ریزش مو که کنار هم چیده شده‌اند.

ریزش مو مشکلی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. خوشبختانه، علم پزشکی امروزه راهکارهای موثری برای درمان و کنترل این مشکل ارائه داده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین درمان‌های علمی برای ریزش مو می‌پردازیم:

دارو درمانی

یکی از رایج‌ترین موارد درمان ریزش مو، استفاده از اروهای مخصوص مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید است.

ماینوکسیدیل: این دارو با گشاد کردن عروق و افزایش جریان خون به فولیکول‌های مو، سبب طولانی‌تر شدن فاز رشد مو، تقویت و رشد مجدد موها می‌شود. معمولا این دارو به شکل موضعی تجویز می‌شود.

فیناستراید: این دارو به طور معمول برای درمان طاسی در آقایان تجویز می‌شود. فیناستراید با کاهش هورمون دی‌هیدروتستوسترون (DHT) که باعث کوچک شدن فولیکول‌های مو می‌شود، به جلوگیری از پیشرفت طاسی کمک می‌کند.

کربوکسی‌ تراپی

کربوکسی تراپی نیز یکی دیگر از روش‌های موثر برای کاهش ریزش مو است. در این روش با تزریق کربن دی اکسید به کف سر، گردش خون و اکسیٓن افزایش می‌یابد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

PRP

در روش PRP، از فرد خون گیری می‌شود، سپس خون فرد با سانتریفیوژ طبقه بندی‌می‌شود و از پلاکت‌های خون خود فرد به پوست سر تزریق می‌شود. پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد هستند که به ترمیم بافت‌ها و تحریک رشد مو کمک می‌کنند. PRP یکی از روش‌های کم‌تهاجم و طبیعی است که عوارض جانبی کمی دارد.

مزوتراپی

در مزوتراپی مو با استفاده از کوکتل‌های حاوی ویتامین و آنزیم‌های مورد نیاز پوست سر، فولیکول‌های مو تقویت می‌شوند. در این روش‌ها مواد مزوتراپی از طریق روش مزونیدلینگ به کف سر تزریق می‌شود و به طور موثر ریزش مو را کاهش می‌دهد.

مزوژل و هیر فیلر

مزوژل و هیر فیلر هر دو ویال‌هایی حاوی مواد موثر و مورد نیاز فولیکول‌های مو مانند: ویتامین، آمینواسیدها، مینرال‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک و پپتیدها هستند که معمولا پس از چند جلسه کاملا در تقویت، بازسازی و کاهش ریز مو اثر می‌گذارند.

پیوند مو

پیوند مو یکی از روش‌های دائمی برای درمان طاسی است. در این روش، فولیکول‌های مو از ناحیه‌ای از سر که موهای آن متراکم است برداشته شده و به ناحیه طاس پیوند زده می‌شوند. پیوند مو روش‌های مختلفی مانند FUT و FUE دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی با تحریک فولیکول‌های مو و افزایش جریان خون به پوست سر، به تقویت و رشد مو کمک می‌کند. انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد که در کلینیک ‌ها انجام شوند.

حال که با انواع روش‌ها آشنا شدید، کدام روش را شما باید انتخاب کنید؟

روش مناسب شما

انتخاب روش مناسب برای درمان ریزش مو به عوامل مختلفی مانند علت ریزش مو، شدت آن، سن و انتظارات شما بستگی دارد. برای انتخاب بهترین روش درمانی، بهتر است با یک پزشک متخصص مو مشورت کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه شما می‌توانید قبل از انجام این روش از مشاوره رایگان ما استفاده کنید. برای رزرو وقت خود با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

در ادامه نکاتی را به شما می‌گوییم که کمک می‌کند بتوانید ریزش موهای خود را در خانه کنترل کنید.

نکات کلیدی برای مراقبت از مو و جلوگیری از ریزش

مراقبت صحیح از مو، یکی از بهترین کارهاییست که می‌توانید برای کاهش ریزش مو خود انجام دهید. شما با رعایت چند نکته ساده، می‌توانید از موهایتان در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کرده و به رشد و تقویت آن‌ها کمک کنید.

شستشوی صحیح مو

شستشوی صحیح مو اولین کاری است که می توانید با رعایت آن در روتین خود به تقویت موها کمک کنید. اما شستشو صحیح چگونه است؟

انتخاب شامپو مناسب: شما اول باید شامپویی را برای شستشو انتخاب کنید که نوع شامپویی که متناسب با نوع مو و پوست سرتان باشد. همچنین می‌توانید از شامپوهای داروخانه ای که برای کاهش ریزش مو فرموله شده اند نیز استفاده کنید.

روش صحیح شستشو: هنگام شستشو مو شما نباید از آب داغ استفاده کنید زیرا باعث خشکی ساقه و کف سر می‌شود؛ در نتیجه بهتر است موهایتان را با آب ولرم بشویید.همچنین شما باید از شامپو برای کف سر استفاده کنید و بهتر است آن را مستقیما به ساقه مو نزنید.

همچنین در نظر داشته باشید که شستشو بیش از حد مو، باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو می‌شود؛ بنابراین سعی کنید در هفته بیش از ۲ بار موهای خود را نشویید.

آرایش مو

بهتر است برای محافظت از موهای خود، کمتر از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو مو استفاده کنید، زیرا حرارت باعث دیدن کوتیکول مو و خشک شدن آن می‌شود.

همچنین بهتر است موهای خود را محکم نبندید و از استایل‌هایی که کمتر به مو آسیب می‌رسانند استفاده کنید.

محافظت از مو در برابر آفتاب

اشعه‌های UV می‌توانند به ساقه مو و کف سر آسیب برسانند در نتیجه بهتر است برای محافظت از موهای خود از کلاه‌های لبه دار و یا محصولات محافظت کننده مو در برابر اشعه‌های فرابنفش استفاده کنید.

نکات تکمیلی

تغذیه سالم: مصرف غذاهای غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت مو ضروری است.
آبرسانی به مو: استفاده از ماسک‌های مو مرطوب‌کننده به طور منظم، به نرمی و لطافت موهایتان کمک می‌کند.
کاهش استرس: استرس یکی از عوامل مهم در ریزش مو است. سعی کنید با روش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن و ورزش، استرس خود را کاهش دهید.
مراجعه به پزشک: در آخر نیز بهترین کار این است که اگر ریزش مو‌های شما شدید است و با روش‌های خانگی بهبود نمی‌یابد، حتماً به پزشک متخصص مو مراجعه کنید.

برای رزرو وقت با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

خب امیدواریم این مطلب به شما در کاهش ریزش مو کمک کرده باشد، ممنونیم که تا انتهای این مطلب با ما بودید. اگر سوالی در زمینه ریزش مو دارید، می‌توانید زیر همین پست از ما بپرسید تا متخصصین مو کلینیک ما پاسخ شما را بدهند.

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا