چه کسانی نباید لیزر کنند؟

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

فهرست مطالب

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟ لیزر موهای زائد در بین کسانی که خواهان راه‌حلی طولانی مدت برای دفع موهای زائد ناخواسته هستند، بسیار محبوب است و خیلی از مردان و زنان به دنبال انجام این درمان هستند، با این حال مهم است که درک کنیم که همه کاندیدای ایده‌آل نیستند مناسبی برای آن نیستند.

اگر شما هم می‌خواهید این روش را امتحان کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید بسنجید که آیا این روش برای شما بی ضرر است یا نه.

آیا لیزر ضرر دارد؟

به طور کلی لیزر روشی ایمن برای دفع موهای زائد است و عوارض آن بسیار خفیف و زودگذر هستند که درباره آنها می‌توانید در مقاله عوارض لیزر موهای زائد چیست؟ بخوانید. البته این روش برای همه افراد مناسب نیست و افرادی هستند که نباید لیزر کنند و در ادامه به آنها  اشاره می‌کنیم.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

لیزر موهای زائد برای افرادی با برخی شرایط پزشکی یا مصرف داروهای خاص می‌تواند منجر به واکنش‌های خطرناک و مضری شود که خوشایند نیستند. در ادامه لیست افرادی که نباید لیزر کنند آورده شده است:

1.افراد با پوست‌های تیره و موهای روشن

لیزر برای افرادی که موهای تیره و پوست روشن دارند بهترین کارایی را دارد. لیزر، ملانین (رنگدانه) مو را هدف قرار می‌دهد. موهای رنگ روشن (بلوند، خاکستری یا قرمز) لیزر را به خوبی جذب نمی‌کنند و این باعث می‌شود که درمان به طور بالقوه کمتر موثر باشد.

همچنین برخی از مدل‌های قدیمی لیزر برای افراد با پوست‌های تیره مناسب نیستند، زیرا باعث تغییر رنگ پوست و سوختی می‌شوند. افرادی که به تازگی برنزه کرده‌اند یا سولار رفته اند نیز نباید لیزر کنند.

2. خانم‌های باردار و شیرده

در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی می‌تواند پوست را حساس‌تر کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از لیزر موهای زائد خودداری کنند. همچنین، عوارض جانبی لیزر در دوران شیردهی به‌طور کامل مشخص نشده است، اما بهتر است در این دوران محتاط باشید و از لیزر دوری کنید.

3. افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

برخی داروها می‌توانند حساسیت پوست به نور را افزایش دهند. داروهایی مانند رتینوئیدها، آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) ممکن است هنگام انجام لیزر موهای زائد مشکلاتی از جمله: افزایش خطر سوختگی، قرمزی یا سایر عوارض پوستی را بوجود آورند.

چه داروهایی با لیزر تداخل دارد؟
  1. آنتی بیوتیک‌ها: سولفونامیدها (تری متوپریم، سولفامتوکسازول، کوتریموکسازول و غیره)، کینولون ها (لووفلوکساسین، سیپروفلوکساسین و غیره)، فلوروکینولون ها، داپسون و تتراسایکلین ها (آدوکسا، آتریدوکس، داکسی سایکلین و غیره)
  2. داروهای ضد آکنه: آکوتان، دیفرین و سوریاتان
  3. آنتی هیستامین‌ها: کلاریتین (لوراتادین)، پریاکتین (سیپروهپتادین)، فنرگان (پرومتازین) و زیرتک (سیتریزین)
  4. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): ژلوفن و ناپروکسن
  5. داروهای فشار خون: هیگروتن، لوزول و بومکس

برای آشنایی کامل با این داروها بهتر است حتما قبل از انجام این روش با یک متخصص مشورت کنید، برای رزرو وقت خود در کلینیک ما با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

4. افراد با پوست آسیب‌دیده یا عفونت‌های پوستی

افرادی که پوستشان آسیب دیده یا بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوزیاریس دارند، نباید لیزر کنند زیرا انجام لیزر بر روی پوست آسیب‌دیده می‌تواند مشکلات و عوارضی مانند افزایش التهاب، سوختگی یا حتی زخم را تشدید کند.

5. افرادی با سابقه آلرژی یا حساسیت‌های پوستی

افرادی که سابقه آلرژی‌های پوستی یا حساسیت دارند، ممکن است به لیزر واکنش نشان دهند. این واکنش‌ها می‌توانند شامل قرمزی، تورم یا ایجاد تاول باشد.

6. افرادی که آکنه فعال دارند

لیزر می‌تواند باعث تحریک پوست و افزایش التهاب در نواحی مبتلا به آکنه شود. افرادی که از آکنه‌های فعال رنج می‌برند، ممکن است با انجام لیزر مشکلات خود را تشدید کرده و بهبودی پوستشان به تأخیر بیفتد.

7. افرادی که به نور حساس هستند

افرادی که به طور طبیعی به نور حساس هستند یا به بیماری‌هایی مبتلا هستند که حساسیت به نور را افزایش می‌دهد، بهتر است از لیزر خودداری کنند. این افراد ممکن است به دلیل افزایش حساسیت به نور، با خطراتی مانند سوختگی یا تغییر رنگ پوست مواجه شوند.

8. افراد با مشکلات هورمونی

افراد با مشکلات هورمونی معمولا از لیزر به خوبی جواب نمی‌گیرند، زیرا داروهایی که باید مصرف کنند در افزایش موهای زائد موثر است و این اثر لیزر را خنثی می‌کند.

9. افراد با بیماری‌هایی مانند زگیل و تبخال

عفونت‌های فعال پوستی مانند hpv و hsv یا همان زگیل و تبخال تناسلی نه تنها برای خود فرد بلکه برای دیگر افرادی که در آن مرکز لیزر می‌کنند، مشکل ساز است؛ در نتیجه این افراد برای رعایت بهداشت و سلامت خود، تا زمانی که ناقل هستند نباید لیزر نکنند.

حال که فهمیدیم لیزر برای چه کسانی ضرر دارد، بیایید بررسی کنیم که لیزر برای چه کسانی ممنوع است.

لیزر برای چه کسانی ممنوع است؟

  1. افراد با بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس
  2. بیمارانی که سابقه اسکار کلوئیدی دارند
  3. بیمارانی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند
  4. افراد زیر ۱۸ سال
  5. افراد با اختلالات هورمونی
  6. افراد با زخم های باز
  7. افراد با تاتوهای خیلی بزرگ
  8. افراد مبتلا به hpv و hsv

نتیجه‌گیری

لیزر موهای زائد به‌طور کلی یک روش ایمن و موثر است، اما برای همه مناسب نیست. قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این روش، بهترین کار این است که با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید تا مطمئن شوید که این روش برای شما مناسب و بدون خطر است.

منابع:

Who should not get laser hair removal?

Photosensitive Medications

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا