خانومی که در حال امتحان کردن روش ‌های جوانسازی پوست صورت (متل تزریقات) توسظ یک پزشک که دستکش آبی دست کرده و یک سرنگ دستش است، است.

جدیدترین متد جوانسازی پوست صورت

فهرست مطالب

جوانسازی پوست صورت در حال حاضر یکی از رایج‌ترین متدهای زیبایی است که روز به روز خواستاران آن افزایش پیدا می‌کنند. خیلی از درمان‌های کلینیکالی که برای کند شدن روند پیری پوست استفاده می‌شوند از سال‌ها قبل وجود داشتند، اما در زمان حال محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

داستان این محبوبیت هم از آنجا شروع می‌شود که در دنیای امروز ما با خطرات بیشتر و پیچیده‌تری رو به رو می‌شویم، خطراتی مثل آلودگی هوا، نور خورشید، رژیم‌های ناسالم و فست فودها که در زندگی شهری امروزی روز به روز ما را تهدید می‌کنند؛ سبب آسیب به پوست و افزایش شدت روند پیری پوست می‌شود.

همین آسیب‌ها سبب می‌شوند که ما به درمان‌های کلینیکال برای جوانسازی پوست صورت‌مان رو بیاوریم تا بتوانیم زیبا و جوان‌تر به نظر برسیم، اما باید در نظر داشته‌ باشید که در این میان روش‌های بسیاری وجود دارند که باید میان آنها انتخاب کنید.

بنابراین انتخاب‌های شما چه هستند؟ رایج ترین روش‌های جوانسازی پوست صورت برای از بین بردن چین و چروک‌های ریز، اسکارها، رنگدانه‌های ناهموار و سایر نواقص پوستی چیست و کدام بهترین نتیجه را به دست می‌آورد؟ بیایید نگاه دقیق‌تری به این روش‌ها بیندازیم.

جدیدترین متد جوانسازی پوست صورت

جوانسازی پوست شامل کارهایی می‌شود که بطور مستقیم بر کاهش اندازه منافذ، کیفیت و کمیت کلاژن و الاستین پوست، سفت شدن بافت‌های همبند عمیق صورت و از بین بردن لک‌های سطحی پوست و چین و چروک‌ها اثر می‌گذارد.

با اینکه روش‌های درمانی که در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شوند، موثر تر هستند و نتایج قابل مشاهده دارند، اما شما با انجام یک سری از کارهای می توانید در خانه پوست خود را جوان‌تر کنید. شما می‌توانید درباره این روش‌ها در مقاله جوانسازی پوست بدون جراحی بیشتر بخوانید.

اما در اینجا بیشتر بر روی روش‌های کلینیکال تمرکز کرده‌ایم که درباره آنها می‌توانید بیشتر بخوانید و همچنین ویس توضیحات دکتر سپندار را گوش دهید.

1. تزریقات جوانسازی پوست

یکی از رایج ترین متدهای جوانسازی پوست صورت انجام تزریقاتی مثل، بوتاکس، ژل، کلاژن و … است. در این روش با استفاده از سوزن‌های نازک ویتامین، سم بوتولینوم، کلاژن، آنتی اکسیدان و… را به لایه‌ای مشخص اط پوست تزریق می‌کنند که در ادامه بهتر درباره هر کدام توضیح می دهیم.

۱. تزریق ژل و مزوژل‌ها

در تزریق ژل و مزوژل‌ها، گردش خون در منطقه تزریق بالا می‌رود و سپس پوست آبرسانی می‌شود و سلول‌ها برای تولید کلاژن تحریک می‌شوند. در این روش با تزریق مواد مختلف مثل اسید هیالورونیک، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان و پپتید‌ها برای پوشاندن خطوط و چین و چروک‌ها استفاده می‌شود.

۲. تزریق فیلر

در تزریق فیلر‌ یا پرکننده‌ها از مواد مختلف مثل کلاژن، هیدروکسیل آپاتیت، چربی یا دیگر موارد استفاده می‌شود تا خطوط فرو رفته صورت به اصطلاح پر شود. فیلر همچنین با محدود کردن ماهیچه‌ها از بروز چین و چروک جدید نیز جلوگیری می‌کند و تولید کلاژن را نیز افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید درباره فیلر و همچنین ژل و کاربردها آن در مقاله تزریق فیلر و ژل چیست و چه تاثیراتی روی زیبایی دارد؟ بیشتر بخوانید.

۳. تزریق بوتاکس

بوتاکس یا سم بوتولینوم نیز برای فلج کردن برخی از ماهیچه‌های صورت که باعث بروز چین و چروک می‌شوند است. این روش از چندین دهه قبل مورد استفاده قرار گرفته و همچنان نیز از محبوب‌ترین متدهای جوانسازی پوست صورت است.

درباره موارد استفاده و مزایا آن در مقاله بوتاکس چیست بیشتر بخوانید.

۴. تزریق کلاژن

تزریق کلاژن از دیگر روش‌های جوانسازی است که در آن با استفاده از کلاژن نه تنها سطح مورد نیاز پوست از این ماده را تامین می‌کنند بلکه سبب افزایش تولید آن توسط سلول نیز می‌شود. اینها سبب می‌شود بعد از تزریق کلاژن پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را باز گیرد و سفت تر شود.

۵. تزریق پی آر پی

درمان PRP نیز یکی از دیگر متدها برای جوانسازی پوست صورت است که در آن متخصص پوست از شما خون می‌گیرد و سپس یا کمک یک سانتریفیوژ ماده مورد نیاز برای تزریق PRP را تولید می‌کند.

اما خود پی آر پی چیست؟ در واقع پی آر پی حاوی ترکیبی از پلاکت‌های غلیظ شامل سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد است که خواص ضد التهابی دارند. این پلاکت‌ها برای ترمیم پوست و تحریک روند بهبودی به محل مورد نظر تزریق می‌شوند تا پوست شما را تحریک کند و ظاهری جوان‌تر به شما ببخشد.

2. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای درمان چین و چروک، اسکارهای سطحی، لکه‌های افزایش سن و تغییر رنگ استفاده می‌شود.  در این درمان از محلولات اسیدی برای حل کردن سلول‌های پوست و برداشتن لایه های بالایی اپیدرم استفاده می‌شود. اینکه اسید چقدر به لایه‌های پوست شما نفوذ خواهد کرد و چقدر موثر خواهد بود بسته به نوع محلولی که استفاده می‌شود متفاوت است.

برخی از دکتران پوست از اسید تری کلرواستیک (TCA) برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌کنند و لایه‌های بیرونی پوست را با فرآیند سوختگی شیمیایی کنترل شده از بین می‌برند. به این ترتیب، سطح پوست به بازسازی و رشد مجدد تشویق می‌شود، در حالی که کلاژن سازی در لایه‌های بالایی پوست تقویت می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند با لیزر Sciton HALO/Micropeel که برای صاف کردن و تجدید سطح پوست طراحی شده است، نیز انجام شود. در این روش لیزر HALO کلاژن جدیدی در درم ایجاد می‌کند و قرمزی و تغییر رنگ پوست را برطرف می‌کند. فواید این روش بسیار بیشتر از لایه‌برداری‌های شیمیایی خفیف تا متوسط مانند لایه‌برداری گلیکولیک و TCA است.

3. میکرونیدلینگ

تا کنون محبوب‌ترین درمان برای رفع اسکار آکنه و لک میکرونیدلینگ بوده و هست. این روش برای ایجاد آسیب‌های ریز روی پوست طراحی شده است که تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند.

در میکرونیدلینگ با کمک دستگاه‌های مخصوص در پوست زخم‌های بسیار ریزی ایجاد می‌شود که برای جوانسازی پوست صورت می‌توان در کنار آن مواد درمانی مثل اسید هیالورونیک یا اسید سوربیک را همزمان به عمق پوست نفوذ داد. میکرونیدلینگ با فرکانس رادیویی روش دیگری برای تحریک تولید کلاژن است که در آن با انرژی حرارتی ایجاد شده توسط فرکانس رادیویی اثر سوزن زدن تقویت می‌شود.

4. لیفت با نخ

لیفت با نخ یک روش غیر جراحی است که با کمک نخ‌های پزشکی، قسمت افتاده پوست را بالا می‌کشند و تولید کلاژن را تحریک می‌کند تا چهره یا گردن شما ظاهری جوان‌تر داشته باشد. متخصص پوست نخ‌های لیفتینگ را زیر پوست قرار می‌دهد تا پوست افتاده و شل شده را در موقعیت خود قرار دهند.

بلافاصله پس از لیفت با نخ، پوست شما سفت تر و حجیم تر به نظر می‌رسد و سرحال و جوان‌تر به نظر خواهید رسید. البته باید اضافه کرد که بدن شما نخ‌ها را ظرف شش تا دوازده هفته جذب می‌کند، اما کلاژن تولید شده از این درمان باعث حمایت و افزایش طول عمر وضعیت جدید پوست می‌شود.

درباره این روش در مقاله لیفت با نخ چگونه است؟ بیشتر بخوانید.

5. بازسازی پوست با لیزر

بدون شک، لایه برداری پوست با لیزر یکی از بهترین راه ها برای مقابله با بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلات رایج پوستی از جمله چین و چروک، لک‌های ناشی از افزایش سن، لک‌های ناشی از اشعه خورشید، قرمزی، روزاسه، اسکار آکنه و موارد دیگر است. لیزر درمانی برای خطوط و چین و چروک‌های متوسط و عمیق موثر است و می‌تواند رنگ بافت و سفت شدن پوست را بهبود بخشد.

این درمان با داشتن توانایی هدف‌گیری انواع خاصی از سلول‌ها در لایه‌های متمایز می‌تواند حتی شرایطی مانند: خال‌های رنگدانه‌ای، خال‌های مادرزادی و حتی واریس را هم اکنون با موفقیت از بین ببرد.

در حالی که درمان‌های موثر فراوانی وجود دارد، دانستن اینکه کدام نوع لیزر بهترین است ممکن است گیج کننده باشد. اینجاست که دکترهای متخصص پوست و مو که در حیطه لیزر پوست تخصص دارند، می‌توانند توصیه‌های ارزشمندی را به شما ارائه دهند. آنها با تجربه گسترده در زمینه لایه برداری با لیزر، از روش‌های پیشرفته و تخصصی لیزر درمانی برای دستیابی به نتایج برجسته زیر استفاده کرده‌اند:

  1. لیزر (CO2 (Lumenis Ultrapulse و (Erbium YAG (Sciton Contour TRL برای بازسازی کامل پوست صورت، رفع چین و چروک، سفت شدن و بهبود خاصیت ارتجاعی مناسب است. این نوع دستگاه تنها توسط مجرب‌ترین متخصصان لیزر با تجهیزات مناسب قابل انجام است و باید حتما در کلینیک انجام شود. این قوی‌ترین درمان پوست و استاندارد طلایی برای دستیابی به نتایج دائمی برای اسکار آکنه و جوانسازی پوست صورت است.
  2. جوانسازی پوست صورت با لیزر غیر سایشی فراکسل، برای درمان آسیب‌های سطحی ناشی از نور خورشید، لکه‌های ناشی از افزایش سن و اسکارهای آکنه است. لیزر، اپیدرم قدیمی را از بین می‌برد و اپیدرم جدید را جایگزین می‌کند. تغییرات ظاهری بعد از لیزر کاملاً چشمگیر است؛ چرا که اپیدرم جدید یکنواخت، صاف و بدون رنگدانه است و بلافاصله صورت را جوان‌تر نشان می‌دهد.
    سفت کردن پلک با لیزر CO2 Fraxel به عنوان قوی‌ترین جایگزین غیر جراحی برای بهبود شلی و چین و چروک در ناحیه چشم است.

6. درم ابریژن و میکرودرم ابریژن

درم ابریژن یکی دیگر از روش‌های لایه برداری است که از یک ابزار چرخشی برای برداشتن بالاترین لایه پوست (بیشتر روی صورت) استفاده می‌شود. این اجازه می‌دهد تا لایه‌های جدیدی که بوجود می‌آیند صاف و جوان‌تر به نظر برسند. درم ابریژن به عمق بافت‌های پوستی شما نفوذ می‌کند و مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، آفتاب سوختگی، اسکارهای آکنه و رنگ ناهموار پوست را درمان می‌کند.

این یک روش حرفه‌ای است و باید توسط متخصص پوست حتما انجام شود. متخصص پوست قبل از انجام درمان به شما بی حسی می‌زند تا اعصاب پوست شما بی حس شوند و دردی احساس نکنید. از آنجایی که بهبودی به زمان نیاز دارد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که بعد از انجام این درمان به خانه بروید و بایدها و نبایدهای خاصی را دنبال کنید.

میکرودرم ابریژن نیز روشی دیگر است که با استفاده از اپلیکاتوری که سطحی ساینده دارد، رنگ پوست شما را یکدست می‌کند. این روش بسیار شبیه درم ابریژن است و مسائل مشابهی مانند چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های آفتاب سوختگی، اسکار آکنه، لکه‌های پیری، ملاسما و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر را برطرف می‌کند.

7. مزوتراپی

مزوتراپی تقریبا از سال ۱۳۳۰ که میشل پیستور یک پزشک فرانسوی برای اولین بار از این تکنیک استفاده کرد، یکی از محبوب‌ترین درمان‌های کلینیکال برای انواع مختلفی از مشکلات از جمله ریزش مو، جوانسازی پوست صورت، تیرگی و لکه‌های پوستی و… است.

در این روش با استفاده از تزریق میکرو ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوانسازی و سفت کردن پوست، بهبود کیفیت مو و همچنین حذف چربی اضافی استفاده می‌کنند.

درباره این روش و کاربردهای آن در مقاله درمان مزوتراپی چیست؟ معرفی مزایا و معایب بیشتر بخوانید.

8. جراحی لیفت صورت

جراحی لیفت صورت یا ریتیدکتومی برای از بین بردن علائم افزایش سن در صورت و گردن شما انجام می‌شود. در طول لیفت صورت، یک فلپ از پوست در هر طرف صورت به عقب کشیده می‌شود و این سبب تغییر بافت‌های زیر پوست و حذف بافت اضافی پوست می‌شود که اینها به صورت فرمی جوان‌تر می‌بخشند.

اگر دچار افتادگی پوست در صورت خود هستید یا شاهد ایجاد شدن خطوط چین و چروک هستید، می‌توانید جراحی لیفت صورت را انتخاب کنید، البته با در نظر گرفتن شرایط آن، چرا که نسبت به دیگر موارد جوانسازی پوست صورت این روش خطرناک‌تر و هزینه بیشتر است.

حال که به تمامی این روش‌های جوانسازی آشنا شده‌اید چگونه روش مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید؟

کدام روش جوانسازی پوست مناسب من است؟

تمامی روش‌های جوانسازی پوست صورت که در بالا به شما معرفی کردیم، هر کدام مزایا و معایبی دارند که بسته به شرایط شما می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شما اگر اطراف چشم خود خطوط چین و چروک را مشاهده می‌کنید لایه برداری شیمیایی مناسب نیست و باید تزریقات جوانسازی پوست صورت را انجام دهید.

درمان مناسب شما بسته به ناحیه مدنظر، نوع پوست، سن، شرایط پزشکی، نتیجه مدنظر و بودجه شما متفاوت است؛ در نتیجه بهترین راه برای انتخاب روش مناسب این است که گزینه‌ها را با یک متخصص پوست بررسی کنید.

شما در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر سپندار می‌توانید راه‌های مختلف را بررسی کنید و بهترین خدمات را دریافت کنید. برای گرفتن وقت کافیست با این شماره 05138705463 تماس بگیرید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید سوالات خود را زیر همین پست از ما بپرسید.

منابع:

What are the most effective skin rejuvenation treatments?

9 Skin Rejuvenation Treatments That Can Make You Look Younger

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']