خانومی که روی تخت کلینیک دراز کشیده است و در حال انجام درمان مزوتراپی است.

درمان مزوتراپی چیست؟ معرفی مزایا و معایب

فهرست مطالب

درمان مزوتراپی یکی از انواع درمان‌های کلینیکال است که در حال حاضر برای موارد زیادی از مشکلات مانند: ریزش مو٬ جای لک٬ چین و چروک و… کاربرد دارد.

در این روش از تزریق ویتامین‌، آنزیم‌، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای بهبود و تقویت پوست و مو استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با این نوع درمان بطور کامل آشنا شوید.

همه چیز درباره درمان مزوتراپی

ابتدا از این درمان برای کاهش درد استفاده می‌شد، اما امروزه از این روش برای بهبود و تقویت پوست نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود.

مزوتراپی می‌تواند به حذف چربی در نواحی مانند ران، شکم، پهل. و بازوها و صورت کمک کند و همچنین باعث کاهش سلولیت و صاف کردن پوست شود. از اصلی‌ترین فواید این درمان، از بین بردن چین و چروک‌های پوست، سفت کردن پوست‌های شل شده و تقویت مو است.

همچنین از این روش درمانی برای روشن کردن نواحی تیره پوست استفاده می‌شود.

انواع کاربرد مزوتراپی

قبل و بعد مزوتراپی لاغری در کلینیک دکتر سپندار

همانطور که قبلا هم گفتیم مزوتراپی کاربرد‌های فراوان درمانی و زیبایی دارد که در ادامه آنها را برای شما لیست می‌کنیم.

  • جوانسازی پوست
  • بهبود ظاهر لکه‌های پوستی
  • بهبود اثرات آفتاب سوختگی
  • کاهش ترک‌های پوستی
  • از بین بردن سلولیت و کاربرد لاغری
  • کاهش اسکار و فرورفتگی‌های پوست
  • درمان طاسی
  • رفع ریزش مو
  • درمان آلوپسی مو
  • تقویت مو
  • کاهش درد حاد و مزمن
  • بهبود گردش خون و درمان بیماری‌های عروقی

در ادامه به بررسی بیشتر درمان مزوتراپی برای جوانسازی پوست و تقویت مو می‌پردازیم.

درمان مزوتراپی به چه صورت است؟

این درمان جوانسازی با کمک سوزن‌های ظریف، میکروکانال‌های کوچکی را در پوست ایجاد می‌کند که به لایه های عمیق بافت‌ها می‌رسد. این باعث ایجاد منطقه‌ای با حداکثر جذب کوکتل ویتامین می‌شود و در عین حال آزادسازی طبیعی فاکتورهای رشد و دیگر مولکول‌های ضروری را که به طور جمعی برای بهبود و بازسازی پوست کار می کنند، تحریک می‌کند.

با کمک این روش، می‌توانیم به طور موثر گردش خون و لنف را افزایش دهیم، تولید فیبروبلاست‌ها (سلول‌های بافت همبند) را تحریک کنیم و سطح فیبرهای کلاژن و الاستین را افزایش دهیم.

نکات کلی درباره این روش:

  • این یک درمان غیر جراحی و با حداقل تهاجم است.
  • کوکتل سفارشی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و عوامل آبرسان از طریق میکرواینجکشن به زور مستقیم به بافت تزریق می‌شوند.
  • قابل اجرا بر روی صورت، پوست سر، گردن، دکلته و دست‌ها است.
  • این درمان معمولاً 30 تا 60 دقیقه بسته به ناحیه درمان و بدون توقف زمان طول می‌کشد.
  • مزوتراپی در کلینیک دکتر سپندار توسط متخصص ماهر انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نحوه و فرایند انجام این درمان در کلینیک ما می‌توانید به بخش “مزوتراپی”، مراجعه کنید.

انواع مزوتراپی

همانطور که گفتیم در درمان مزوتراپی از کوکتل ویتامین‌ها، آنزیم و مولکول‌ها برای تزریق به لایه عمیق پوست استفاده می‌شودکه در ادامه به بررسی این مواد و معرفی هر یک می‌پردازیم.

مزوتراپی اسید هیالورونیک

این روش با اسید هیالورونیک 100% و گلیسرول است که به لایه سطحی پوست تزریق می‌شود و باعث بهبود حالت ارتجاعی، ضخیم‌تر شدن، کلاژن سازی و حالت کشسانی پوست کمک می‌کند. این روش می‌تواند به از بین برد چین و چروک‌های ظریف و جلوگیری از پیری پوست کمک کند.

از این روش می‌توانید برای نواحی صورت، گردن، دکلته و پشت دست‌ها استفاده کنید. تعداد دفعات و دوره استفاده از این روش به ناحیه تحت درمان، نوع محصول و وضعیت پوست بستگی دارد.

مزوتراپی با اثر بوتاکس

اصل عمل مشابه سم بوتولینوم است به این دلیل که بر پایه اسید هیالورونیک و پپتیدهای بیومیمتیک است. این مواد کاملا بی خطر، بدو عوارض جانبی و تجزیه پذیر هستند. این روش مزوتراپی برای اصلاح خطوط ریز و آبرسانی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. میتوانید از این روش برای نواحی صورت، گردن و دکلته استفاده کنید.

مزوتراپی کلاژن

کلاژن یکی از اجزای اصلی بافت همبند است و زمانی که تولید آن کاهش یابد روند پیری پوست آغاز می‌شود. این روش می‌تواند به کاهش علائم قابل مشاهده پیری پوست کمک کند، ظاهر چین و چروک‌ها را کاهش دهد و به آبرسانی پوست کمک می‌کند.

مزوتراپی با ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها

مزوتراپی با ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رادیکال‌های آزاد مواد فعالی هستند که توانایی آسیب رساندن به سلول‌های سالم پوست و حتی ایجاد توده سرطانی را دارند. قوی‌ترین منابع رادیکال‌های آزاد در اشعه‌های خورشید، دود سیگار و آلودگی شهری است.

حال در این روش برای مبارزه با این رادیکال‌ها و خنثی کردن اثرات آن با کمک مزوتراپی انواع ویتامین و آنتی اکسیدان را به لایه‌های عمیق بافت تزریق می‌کنند.

مزوتراپی برای کانتور چشم

پوست دور چشم معمولا اولین ناحیه پوستی است که علائم پیری در آن ظاهر می‌شود. علت اصلی این اتفاق اشعه‌های ماوراء بنفش، انقباض عضلات صورت و کاهش حجم است. از روش مزوتراپی چشم می‌توان برای تقویت پوست دور چشم استفاده کرد.

در این روش با کمک یک سوزن ظریف، خراش‌هایی ایجاد می‌شود که از طریق آن اسید هیالورونیک، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی به درم منتقل می‌شود. این روش هم برای خانم‌های جوان و هم برای خانم‌های مسن مناسب است.

مزوتراپی چقدر موثر است؟

سخت است که بگوییم مزوتراپی موثر است یا خیر، زیرا مواد و روش‌های مختلفی برای انجام این درمان استفاده می‌شود. در صورتی که از مواد مناسب برای انجام این درمان استفاده شود می‌توان مطمئن‌تر به این سوال پاسخ داد، در غیر اینصورت واقعا نمی‌توان تضمین کرد که این روش موثر خواهد بود.

این را هم در نظر داشته باشید که حتما این درمان را در کلینیک و زیر نظر یک پزشک متخصص انجام دهید.

مقایسه مزوتراپی با دیگر روش‌ها

تفاوت مزوتراپی با لیپوساکشن

مزوتراپی یک جایگزین غیر جراحی برای لیپوساکشن است که برای از بین بردن چربی‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عمل لیپوساکشن می‌تواند چربی را به طور دائمی از نواحی مانند شکم، ران و دیگر قسمت‌های بدن شما پاک کند. متخصصان این روش را با وارد کردن یک لوله پلاستیکی نازک از طریق برش‌های کوچک در پوست و سپس ساکشن چربی  را انجام می‌دهند. انجام لیپوساکشن نیاز به بیهوشی دارد.

درمان مزوتراپی به اندازه لیپوساکشن تهاجمی نیست و هیچ برشی روی پوست شما بوجود نمی‌آید. همانطور که گفتیم تاثیرگذاری مزوتراپی به موادی که برای انجام این درمان استفاده می‌شود بستگی دارد.

تفاوت مزوتراپی و مزوژل‌ها

اکثریت به خاطر تشابه اسمی فکر می‌کنند که این دو روش یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند، در صورتی که اینطور نیست. تفاوت اصلی این دو در غلظت هیالورونیک اسید است که در مزوژل‌هاغلظت هیالورونیک اسید به 15 درصد می‌رسد در صورتی که در مزوتراپی این میران بین ۱ تا ۳ درصد است.

از این نظر میزان اثرگذاری این دو در پرکنندگی و آبرسانی پوست متفاوت است.

جدا از اینها حال به عوارض و ریکاوری بعد از مزوتراپی می‌پردازیم.

عوارض و خطرات مزوتراپی چیست؟

افرادی که تجربه این درمان را داشته‌اند می‌گویند که اگر به یک پزشک متخصص و آموزش دیده مراجعه کنید، خطرات آن بسیار کم است. بطور کلی عوارض جانبی گزارش شده از این درمان عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • خارش
  • سرخی
  • کبودی
  • کهیر
  • عفونت
  • زخم

البته کبودی، تورم و قرمزی در چند روز اول طبیعی است و به مرور زمان از بین می‌رود، اما اگر این مورد بیشتر از اینها طول بکشد می‌تواند نشانه حساسیت یا عفونت باشد که این احتمال وقتی که نزد یک پزشک متخصص برای انجام فرایند مراجعه می‌کنید، به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

ریکاوری پس از مزوتراپی چگونه است؟

از آنجایی که این روش درمانی غیر تهاجمی است، معمولا نیاز به زمان ریکاوری ندارد. بطور کلی افراد می‌توانند بلافاصله به فعالیت‌های عادی و روزمره خود بازگردند مگر اینکه شرایط خاصی مانند تورم و درد در محل‌های تزریق بوجود آید، در این صورت نیاز است تا بیمار حداکثر یک روز را استراحت کند.

در ادامه به بررسی چندتا از سوالاتی که معمولا درباره این درمان پرسیده می‌شود می‌پردازیم.

سوالات متداول

آیا می‌توان از مزوتراپی برای ریزش مو استفاده کرد؟

یکی دیگر از فوایدی که مزوتراپی دارد، جلوگیری از ریزش مو است. این درمان عصاره‌های گیاهی طبیعی، ویتامین‌ها یا داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل را به سر تزریق می‌کند.

برخی افراد که این درمان را برای ریزش موی خود انجام داده‌اند میگویند:

  • عدم تعادل هورمونی در فولیکول مو و اطراف آن را اصلاح می‌کند.
  • مواد مغذی را به مو می‌رساند.
  • باعث بهبود گردش خون سر می‌شود.

آیا درمان مزوتراپی درد دارد؟

پاسخ کوتاه به این سوال منفی است؛ زیرا معمولا در کلینیک‌ها از کرم بی‌حسی موضعی مثل لیدوکائین استفاده می‌شود تا شما هیچ ناراحتی و دردی را احساس نکنید.

طول درمان چقدر است؟

طول یک جلسه ممکن است با توجه به ناحیه مدنظر یا مشکلی که دارید متفاوت باشد اما معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای گرفتن نتیجه، نیاز به چند جلسه درمانی است؟

با توجه به مشکلی که دارید و همچنین ناحیه مدنظر و شرایط و مراقبت‌های خودتان تعداد جلسات مورد نیاز متفاوت است.


دقت داشته باشید که پزشکان از هیچ فرمول استانداردی برای انجام مزوتراپی استفاده نمی‌کنند. این بدان معناست که ممکن است با یک پزشک درمان کاملا متفاوتی را نسبت به پزشک دیگر تجربه کنید. اگر می‌خواهید این درمان را امتحان کنید، باید حتما توجه کنید که به یک پزشک دارای مجوز با تجربه زیاد، مراجعه کنید.

ما در کلینیک پوست و مو دکتر سپندار، درمان مزوتراپی را توسط متخصصان و با استفاده از بهترین مواد انجام می‌دهیم. می‌توانید برای رزرو وقت و صحبت با متخصصان ما درباره این درمان، با شماره 05138705463 تماس حاصل فرمایید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم طی این مقاله توانسته باشیم شما را با درمان مزوتراپی آشنا کنیم و به برخی سوالات شما پاسخ بدهیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورتی که این درمان را در کلینیک سپندار انجام داده‌اید تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منابع:

What Is Mesotherapy?

Mesotherapy

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']