روشن کردن پوست با استفاده از 3 روش

فهرست مطالب

روشن کردن پوست یکی از دغدغه‌های اکثر ماها خصوصا کسایی که لک و اسکارهای پوستی دارند است؛ چرا که ما دوست داریم پوستی روشن و درخشان داشته باشیم، اما عوامل مختلفی مانند ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مشکلات و بیماری‌های پوستی، استفاده از برخی داروها و حتی بارداری و تغییرات هورمونی می‌توانند مانع به حقیقت پیوستن این رویا شوند.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی علم راه‌های درمان زیادی برای مشکلات تیرگی و کدر شدن پوست بوجود آمده‌اند که طی این مقاله می‌خواهیم این راه‌ها را به شما معرفی کنیم، اما قبل از آن بهتر است با دلیل وجود لک و تیرگی پوست آشنا شوید.

عوامل ایجاد لک و تیرگی پوست

تیرگی یا لک‌های پوستی که با هیپرپیگمانتاسیون نیز شناخته می‌شوند، به صورت لکه‌های قهوه ای، سیاه، خاکستری، قرمز یا صورتی ظاهر شود.

یکی از دلایل رایج هیپرپیگمانتاسیون تولید بیش از حد ملانین است. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد. این توسط سلول‌های پوستی به نام ملانوسیت تولید می‌شود. چندین شرایط یا عوامل مختلف می‌توانند میزان تولید ملانین را در بدن شما تغییر دهند و باعث تیرگی و لک‌های پوستی شوند.

  • برخی از داروها مانند برخی از داروهای شیمی درمانی می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.
  • بارداری همچنین سطح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد و می‌تواند بر تولید ملانین در برخی از زنان تاثیر بگذارد.
  • یک بیماری غدد درون ریز نادر به نام بیماری آدیسون می تواند هیپرپیگمانتاسیون ایجاد کند.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز می تواند باعث افزایش ملانین شود.
  • اختلالات هورمونی

در واقع هیپرپیگمانتاسیون نتیجه مستقیم افزایش سطح یک هورمون در بدن شما است که منجر به افزایش سنتز ملانین می‌شود؛ بنابراین پزشک متخصص شما، ممکن است درخواست آزمایش هورمونی بدهد تا قبل از درمان مطمئن شود که دقیقا چه درمانی مناسب پوست شماست.

روشن کردن پوست

درواقع برای روشن کردن پوست روش‌های مختلفی وجود دارند که برخی از این روش‌های بصورت خانگی هستند و با استفاده از برخی مواد و اضافه کردن یک سری از محصولات به روتین خود، می‌توانید نتایج آن را ببینید، اما برخی موارد مانند میکرودرم هستند که می‌توانند باعث روشن سازی پوست شوند و نیاز است برای انجام این روش به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در ادامه به بررسی مواردی که می‌توانند باعث روشن سازی پوست شوند می‌پردازیم و انواع این روش‌ها، از خانگی تا روش‌های کلینیکال را معرفی می‌کنیم.

انواع روش‌های روشن کردن پوست

روشن سازی پوست به صورت خانگی

 

خانومی درحال انجام درمان‌های خانگی برای تقویت و روشن کردن پوست است.

  • . استفاده از مواد طبیعی: می‌توان گفت، یکی از اولین روش‌هایی که معمولا افراد برای درمان‌ مشکلات پوستی سراغ آنها می‌روند، استفاده از مواد طبیعی است که البته در برخی موارد جوابگو هم هست.برخی از مواد طبیعی مانند آبلیمو، لیمو، خیار، عسل و گلاب می‌توانند به روشن کردن پوست شما کمک کنند، البته در نظر داشته باشید که ممکن است باعث بروز حساسیت و آلرژی نیز شوند؛ پس از استفاده از آنها دقت کنید و هر حرفی را باور نکنید!۲. لایه‌برداری: لایه‌برداری می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و روشن شدن پوست شما کمک کند. برای انجام این روش می‌توانید از لایه‌بردارهای فیزیکی مثل نمک و اسکراب یا حتی اسکراب‌های شیمیایی مثل آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنید.۳. ماساژ پوست: ماساژ پوست می‌تواند به بهبود گردش خون و روشن کردن پوست شما کمک کند. می‌توانید از روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام برای ماساژ پوست خود استفاده کنید.۴. اضافه کردن ضدلک و روشن کننده به روتین پوستی: در این روش شما با اضافه کردن محصولاتی مثل رتینول یا ویتامین سی به روتین پوستی خود، به روشن شدن پوست خود کمک می‌کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از ضد آفتاب تا حد زیادی از تیره شدن مجدد پوست خود جلوگیری کنید.

    نکته قابل توجه این است که برای مشاهده نتایج روش‌های خانگی شما باید حداقل به مدت ۲ ماه آنها را به صورت مداوم انجام دهید، همچنین برای برخی از پوست‌ها ممکن است این روش‌ها به تنهایی کافی نباشند.

اینجاست که روش‌های کلینیکال وارد می‌شوند.

روشن سازی پوست کلینیکال

پزشکی درحال انجام روش‌های درمانی برای روشن سازی پوست برای یک خانوم است.

۱.پاکسازی و لایه برداری پوست:

پاکسازی و لایه‌برداری پوست می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی مثل فیشال‌های خاص و حتی لیزر درمانی در کلینیک‌ها انجام شود. در این روش با برداشتن بالاترین لایه پوست نه تنها سلول‌های مرده برداشته می‌شود، بلکه گردش خون افزایش می‌یابد و پوست برای ترمیم خود تحریک می‌شود و در نهایت سبب کم‌ رنگ شدن لکه و تیرگی‌ها می‌شود.

۲. میکرونیدلینگ و میکرودرم:

میکرودرم و میکرونیدلینگ یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای روشن کردن پوست صورت هستند.
در روش میکرونیدلینگ از سوزن‌های ریز برای ایجاد سوراخ‌های کوچک در پوست استفاده می‌کند که این سوراخ‌ها می‌توانند به بهبود گردش خون و تولید کلاژن کمک کنند.

میکرودرم نیز یک درمان کلینیکال است که در آن از کریستال‌های ظریف برای حذف سلول‌های مرده و لایه‌ برداری پوست استفاده می‌شود. در نتیجه انجام میکرودرم گردش خون افزایش می‌یابد و پوست تحریک به ساخت کلاژن می‌شود.

هدف از انجام این روش درمانی، علاوه بر روشن سازی پوست، کاهش خطوط ریز، اسکارهای جزئی، چین و چروک‌های پوست و جوانسازی پوست است.

۴. کربوکسی تراپی

در کربوکسی تراپی با کمک سوزن‌های ظریف کربن دی اکسید به زیر پوست تزریق می‌شود که باعث تحریک پوست برای افزایش تولید اکسیژن و گردش خون می‌شود.

در نتیجه افزایش اکسیژن پوست روشن‌تر می‌شود و لکه و تیرگی‌ها کم رنگ تر می‌شوند. این روش برای تیرگی‌های زیر چشم، زیر بغل و کشاله ران مناسب است.

۵. مزوژل ها

اگر تیرگی‌ها به لایه‌های عمیق‌تری از پوست نفوذ کرده باشند، از مزوژل‌ها برای تزریق مواد روشن کننده استفاده می‌شود.در این روش با تزریق مستقیم اسید هیالورونیک به بافت عمیق پوست، گردش خون و تولید کلاژن، رطوبت پوست افزایش می‌یابد و در آخر باعث روشن‌سازی پوست می‌شود.

۶. مزوتراپی

مزوتراپی نیز در هنگامی که تیرگی‌ها به لایه‌های خیلی عمیقی از پوست رسیده‌اند، استفاده می‌شود. در این درمان با کمک سوزن‌های بسیار ریز، کانال‌هایی در بافت پوست ایجاد می‌شوند که به لایه‌های عمیق ختم می‌شوند. ایجاد این کانال‌ها کمک می‌کند که کوکتل ‌های ویتامین، فاکتورهای رشد و دیگر مولکول‌های ضروری حداکثر جذب را داشته باشند.

در مجموع این به بهبود و بازسازی پوست کمک می‌کند و گردش خون و لنف را تحریک و افزایش می‌دهد و سبب روشن شدن پوست می‌شود.

شما می‌توانید در مقاله مزوتراپی چیست؟ با نحوه انجام این درمان و مزایا آن بیشتر آشنا شوید.

در نظر داشته باشید که بسته به شرایط پوستی و میزان تیرگی، پزشک متخصص ممکن است یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آنها را برای شما انجام دهد.

پس در صورتی که نمی‌دانید کدام روش روشن کردن پوست برای شما مناسب است، می‌توانید با شماره 05138705463 تماس حاصل فرمایید و با متخصصان کلینیک دکتر سپندار درباره شرایط خود صحبت کنید.

ما در کلینیک پوست و مو دکتر سپندار، تمامی این درمان‌های کلینیکال را برای روشن سازی پوست را توسط پزشکان متخصص و با استفاده از بهترین دستگاه‌های به روز دنیا انجام می‌دهیم.

طی این مقاله سعی داشتیم شما را با روش‌های مختلف روشن کردن پوست اعم از روش‌های خانگی و کلینیکال آشنا کنیم و بهترین نوع‌ درمان هر یک از این روش‌ها را معرفی کنیم.

هرکدام از این روش‌ها می‌توانند به شما برای روشن سازی پوست‌تان کمک کنند. البته در نظر داشته باشید که تاثیر گذاری هر یک از این روش‌ها، بستگی به نوع پوست شما هم دارد. بطور کلی پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای روشن کردن پوست‌تان از یک متخصص پوست کمک بگیرید و اجازه دهید تا افراد متخصص به شما برای انجام این کار کمک کنند.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. امیدواریم توانسته باشیم طی این مقاله، شما را با روش‌هایی برای روشن کردن پوست آشنا کنیم. خیلی خوشحال می‌شویم نظرات خود را زیر همین پست برای ما ارسال کنید و در صورت داشتن تجربه مراجعه به کلینیک دکتر سپندار، تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع:

Microdermabrasion

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']