فردی که در حال انجام عمل بوتاکس معده است و پزشک در حال تزریق است.

عمل بوتاکس معده چیست؟

فهرست مطالب

حتما شما هم تا به حال اسم عمل بوتاکس معده را شنیده‌اید و برایتان سوال شده “مگر معده را هم بوتاکس می‌کنند؟” جواب این سوال مثبت است، بوتاکس معده یکی از روش های جدید است که به افراد برای لاغر شدن کمک می‌کند.

اگر علاقه‌مند هستید بدانید که این روش چگونه به لاغری کمک می‌کند و هزینه آن چقدر است در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

عمل بوتاکس معده چیست؟

برای بسیاری از افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، رژیم غذایی و ورزش به تنهایی ممکن است برای کاهش وزن و رسیدن به وزن دلخواهشان کافی نباشد؛ در سال‌های اخیر نیز، چندین مداخله پزشکی در جراحی بای پس معده و قرار دادن بالون معده ظاهر شده است که سبب شده در خیلی از موارد از بوتاکس معده به جای عمل جراحی استفاده شود.

 بوتاکس یا سم بوتولینوم معمولاً برای اعمال زیبایی مانند کاهش چین و چروک و جوانسازی صورت استفاده می‌شود، اما اخیراً، بوتاکس معده به عنوان یک جایگزین غیرجراحی برای روش‌های کاهش وزن مانند بای پس معده و لاپاراسکوپی اسلیو معده، نیز به کاربردهای این سم اضافه شده است.

عمل بوتاکس معده که به عنوان تزریق بوتاکس آندوسکوپی نیز شناخته می‌شود، یک روش غیر جراحی است که شامل تزریق مقادیر کمی سم بوتولینوم (بوتاکس) به عضلات معده است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که از آزاد شدن استیل کولین (انتقال دهنده عصبی که به عضلات سیگنال منقبض شدن را می‌دهد) جلوگیری می‌کند.

در این روش نیز تزریق بوتاکس به ماهیچه‌های معده باعث شل شدن آن‌ها می‌شود که در نتیجه روند گوارش را کند می‌کند. این موضوع سبب می‌شود تا مدت طولانی‌تری سیر بمانید که می‌تواند به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کمک کند.

شما می‌توانید ویس توضیحات دکتر سپندار را درباره این روش گوش دهید.

عمل بوتاکس معده چگونه عمل می‌کند؟

عضلات معده مسئول انقباض و حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش هستند. هنگامی که به این عضلات بوتاکس تزریق می‌شود، آزاد شدن استیل کولین را مسدود می‌کند که به نوبه خود ماهیچه‌ها را شل می‌کند و روند گوارش را کند می‌کند. این تاخیر در تخلیه معده می‌تواند منجر به افزایش احساس سیری شود که می تواند به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کمک کند.

عمل بوتاکس معده برای چه کسانی مناسب است؟

با اینکه این روش یک درمان غیر تهاجمی است اما با این حال برای همه مناسب نیست. این روش معمولاً برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر دارند و از طریق رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن قابل توجهی دست نیافته اند توصیه می‌شود. همچنین ممکن است برای افرادی که کاندید عمل جراحی بای پس معده نیستند یا می‌خواهند از روش های تهاجمی اجتناب کنند، در نظر گرفته شود.

به غیر از اینها، بوتاکس معده برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند گاستروپارزی (بیماری که در آن معده به درستی تخلیه نمی‌شود) یا سابقه جراحی دستگاه گوارش را داشته‌اند، توصیه نمی‌شود. در هر صورت شما باید قبل از انجام این عمل حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مزایا عمل بوتاکس معده چیست؟

مزایای بوتاکس معده عبارتند از:

  1. غیر تهاجمی: بر خلاف جراحی بای پس معده و سایر روش‌های تهاجمی، بوتاکس معده یک درمان غیرجراحی است که می‌تواند در یک محیط سرپایی انجام شود.
  2. حداقل زمان استراحت: در بیشتر افرادی که این عمل را انجام می‌دهند نیاز به دوره نقاهت طولانی نیست و افراد پس از گذشت مدت کوتاهی می‌توانند به روتین روزانه خود برگردند.
  3. بی خطر و موثر: با توجه به مطالعات و آزمایشات بالینی ثابت شده است که بوتاکس معده می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه در برخی افراد شود.

عوارض بوتاکس معده چیست؟

با اینکه این روش یک درمان غیر تهاجمی است با این حال، مانند هر روش پزشکی دیگر، بوتاکس معده دارای خطرات و عوارض بالقوه‌ای است، برخی از این عوارض مانند دیگر عوارض بوتاکس برای صورت یا قسمت‌های دیگر بدن هستند. این عارضه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • درد و گرفتگی شکم
  • خونریزی یا سوراخ شدن دستگاه گوارش
  • واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس

برای بروز کمترین عوارض مهم است که شما حتما با پزشک خود مشورت کنید و مراقبت‌های لازم بعد از بوتاکس را انجام دهید.

هزینه بوتاکس معده چقدر است؟

عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر هزینه عمل بوتاکس معده تأثیر بگذارند، بنابراین بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

1. نوع بوتاکس مورد استفاده

انواع مختلفی از بوتاکس وجود دارد که هر کدام مزایای خود را دارند. به عنوان مثال، یک نوع ممکن است بیشتر از دیگری دوام داشته باشد، یا ممکن است در کاهش وزن موثرتر باشد.

در نتیجه، ممکن است یک پزشک برای یک نوع بوتاکس هزینه کمتری نسبت به نوع دیگر بپردازد، یا ممکن است قیمت یکسانی را برای هر سه نوع دریافت کند. نکته مهم این است که بوتاکس شما ایمن و مورد تایید برای استفاده پزشکی باشد.

2. مکانی که در عمل بوتاکس معده انجام خواهد شد

محلی که در آن تزریق بوتاکس را انجام می‌دهید می‌تواند بر هزینه آن اثر گذارد. اگر در مطب  پزشک یا کلینیک پزشکی هستید، می‌توانید انتظار داشته باشید که از یک بیمارستان، هزینه بیشتری پرداخت کنید.

همچنین به این بستگی دارد که تزریق خود را در روز یا شب انجام می‌دهید. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که عمل بوتاکس معده را در طول روز انجام دهند تا پس از آن به روند معمول خود بازگردند.

با این حال، مطب پزشکان و کلینیک‌ها در شب شلوغ‌تر هستند، بنابراین اغلب هزینه‌های بیشتری برای عمل‌ها دریافت می‌کنند.

3. تعداد تزریقات

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که سه تا پنج بار تزریق بوتاکس معده را انجام دهید. با این حال، تعداد تزریق‌هایی که نیاز است انجام دهید، به اندازه معده و میزان کاهش آن بستگی دارد.

بیشتر افراد مستقیماً زیر ناف خود تزریق می‌کنند زیرا دسترسی به آن آسان است و تزریق در آن ناحیه نسبتاً امن‌تر است. با این حال، اگر می‌خواهید سایز معده خود را بیشتر کاهش دهید، می‌توانید از هر دو طرف ناف خود تزریق کنید.

4. ناحیه تحت درمان

هزینه عمل بوتاکس معده شما بیشتر از تزریق بوتاکس به سایر نواحی دیگر مقل صورت است زیرا برای تزریق آن به یک متخصص ماهر و با تجربه نیاز دارید.

علاوه بر این، برخی از پزشکان تکنیک‌های خاصی دارند که آنها را در درمان نواحی خاصی مانند صورت یا دست‌ها بهتر از دیگران می‌کند.

5. تجربه و تخصص پزشک

تجربه پزشک بر هزینه تزریق بوتاکس معده تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، یک پزشک که برای مدت طولانی است که تزریقات بوتاکس را انجام می‌دهد، ممکن است هزینه بیشتری نسبت به فرد تازه وارد در این زمینه دریافت کند.

در هر صورت بسیار مهم است که شما این درمان را نزد چه پزشکی و کجا انجام دهید، چرا که هر اشتباه کوچکی می‌تواند عوارضی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما در آشنایی با عمل بوتاکس معده مفید بوده باشد، شما می‌توانید برای گرفتن اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

سوالات متداول

رژیم غذایی شما پس از عمل بوتاکس معده باید شامل غذاهای غنی از مواد مغذی و پروتئین باشد، در کنار آن باید مصرف کربوهیدرات مانند شکر، شیرینی‌ها یا شکلات را کاهش دهید.

بوتاکس معده در کاهش وزن تاثیر دارد، اما برای دستیابی به کاهش وزن مطلوب با بوتاکس معده، داشتن یک رژیم غذایی شخصی ضروری است.

در تزریق بوتاکس به معده با شل کردن موقت اعصاب و ماهیچه‌هایی که بر اشتها و گرسنگی معده تأثیر می‌گذارند، به همراه یک رژیم غذایی مناسب می‌توان به وزن مطلوب خود رسید.

کاهش گرسنگی و اشتها 3 روز پس از عمل قابل مشاهده است و پس از گذشت 1 هفته به حداکثر سطح خود می‌رسد. اثر آن نیز 4 تا 6 ماه باقی می‌ماند و در پایان این دوره، بوتاکس از بدن پاک می‌شود.

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']