عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

فهرست مطالب

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید برای رفع موهای زائد خود از لیزرها استفاده کنید اما درباره عوارض لیزر موهای زائد مطمئن نیستید، الان در جای درستی هستید. مانند هر روش پزشکی لیزر موهای زائد نیز یک سری از عوارض را به دنبال خود دارد؛ یکبار برای همیشه در این صفحه قرار این عوارض را لیست و از شایعات جدا کنیم.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

همانطور که می‌دانید در لیزر موهای زائد با کمک پرتو نور، رشد موهای زائد از ریشه قطع می‌شود. مزایا لیزر موهای زائد بسیار است، با این حال این روش معایبی نیز دارد که شامل عوارض آن می‌شود.

اما این عوارض چقدر جدی هستند؟ کدام عوارض واقعی و کدام شایعه هستند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه ایم مقاله همراه ما باشید.

اگر به دنبال اطلاعاتی بیشتر از عوارض لیزر موهای زائد هستید مقاله مزایا و معایب لیزر موهای زائد چیست؟ را بخوانید.

بطور کلی عوارض لیزر موهای زائد شامل ۳ دسته: جانبی، خفیف و نادر می‌شوند. شما می‌توانید ویس توضیحات دکتر الهام سپندار را دربارع عوارض لیزر و شایعات آن گوش دهید.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

۴ تا از عوارض جانبی لیزر موهای زائد که رایج هستند.

از آنجایی که دستگاه‌های لیزر با استفاده از پرتو‌های فشرده نور با حرارت بالا کار می‌کنند، پس از لیزر ممکن است بدنش شما بلافاصله واکنش دهد و عوارض جانبی موقتی ایجاد کند. این عوارض شایع شامل موارد زیر می‌شود:

۱. تحریک پوست (التهاب و قرمزی)

دفع موهای زائد از طریق لیزر می‌تواند باعث تحریک موقت پوست شود؛ در نتیجه تحریک پوست شما ممکن است متوجه قرمزی، التهاب و تورم خفیف در ناحیه تحت درمان شوید.

اگر پوستی حساس دارید، شما می‌توانید برای کاهش احتمال این موارد از کرم‌های بی حسی موضعی قبل از لیزر استفاده کنید. تحریک کلی باید ظرف چند ساعت پس از لیزر از بین برود. سعی کنید از کمپرس سرد برای تسکین پوست و کاهش تورم و هرگونه درد استفاده کنید.

۲. سوزش و خارش

لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند تا از رشد مجدد جلوگیری شود؛ بنابراین بسیاری از افراد دچار سوزن سوزن شدن، قرمزی یا تحریک پوست در حین لیزر کردن می‌شوند، البته خارش و سوزش می تواند تا چندین ساعت پس از لیزر هم ماندگار باشد اما بلاخره کاهش می‌یابد.

۳. پوسته پوسته شدن

برخی از افراد ممکن است پوستشان پس از لیزر بیش از حد خشک و پوسته پوسته شود. این عارضه می‌تواند با مراقبت از ناحیه بعد از لیزر و با استفاده از مرطوب کننده‌ها درمان شود.

۴. تغییر رنگ پوست

پس از لیزر، ممکن است متوجه  تغییر رنگ پوست خود (هایپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون) شوید. اگر پوست روشنی دارید، به احتمال زیاد پس از لیزر متوجه لکه‌های تیره تر خواهید شد و اگر پوستتان سبزه است این عارضه به صورت عکس خود را نشان خواهد داد.

با این حال مانند دیگر عوارض لیزر موهای زائد، این تغییرات موقتی هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند و این تغییرات به مرور زمان محو می‌شوند و رنگ طبیعی پوست باز می‌گردد.

همگی اینها عوارض جانبی رایج هستند و معمولا جزئی و موقت هستند. اگر هر یک از این علائم ادامه‌دار شد، مهم است که با متخصص پوست خود مشورت کنید یا با کلینیکی که در آن لیزر کردید تماس بگیرید.

عوارض نادر لیزر موهای زائد

به ندرت پیش می‌آید که لیزر موهای زائد منجر به عوارض شدیدتری شود، اما اگر در خانه لیزر می‌کنید یا در مکانی فاقد گواهینامه این عمل را انجام دهید، احتمال بروز عوارض لیزر موهای زا‌ئد برای شما بیشتر است.

عوارض نادر لیزر موهای زائد عبارتند از:

۱. رشد بیش از حد مو در ناحیه درمان

در برخی مواقع نادر ممکن است در عوارض لیزر موهای زائد، به جای دفع موها، رشد موها افزایش یابد.

۲. تغییرات در بافت کلی پوست

معمولا اگر به تازگی به سولار رفته باشید یا آقتاب گرفته باشید، لیزر می‌تواند به بافت پوست شما آسیب بزند؛ پس حتما به یاد داشته باشبد که ۱ ماه قبل و ۱ ماه بعد از لیزر آفتاب نگیرید.

۳. جای زخم:

این در افرادی که پوست حساس دارند یا روند ترمیم پوست کند تر است، احتمال ایجاد اسکار و جای زخم بعد از لیزر  وجود دارد.

۴. تاول و پوسته پوسته شدن پوست:

این اثرات ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب خیلی زود پس از لیزر ایجاد شود. حتما به یاد داشته باشید که پس از لیزر از ضد آفتاب استفاده کنید.

۵. عفونت و بیماری‌های تناسلی

اگر شما در محیطی آلوده و غیر بهداشتی لیزر را انجام دهید یا دارای زخم‌های باز باشید، خطر عفونت و بیماری های ویروسی مانند hpv و hsv وجود دارد. در نتیجه حتما مطمئن شوید که در مکانی استریلیزه و با سری مخصوص خود لیزر را انجام دهید.

این عوارض گرچه بسیار غیر معمول هستند، اما هنوز هم ایده خوبی است که از آنها آگاه باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم پس از لیزر موهای زائد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و لیزر را قطع کنید.

شما همچنین با کمک نکات زیر می توانید احتمال بروز این عوامل را کاهش دهید.

نکات کاهش خطر عوارض لیزر موهای زائد

  1. قبل از هر چیز برای لیزر، کلینیکی معتبر و متخصصی باتجربه و آموزش دیده را انتخاب کنید.
  2. قبل از شروع درمان سابقه پزشکی (بیماری خاص یا مصرف دارو) خود را با کلینیک در میان بگذارید.
  3. از مصرف داروها و خوراکی‌های رقیق کننده خون، قبل و بعد از لیزر خودداری کنید.
  4. حتما قبل و بعد از لیزر از ضد آفتاب استفاده کنید و از آفتاب خود را مخافظت کنید.
  5. در صورت مشاهده هر یک از عوارض لیزر موهای زائد با پزشک خود تماس بگیرید.

خب امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد در صورت احتیاج به مشاوره شما می‌توانید با شماره 05138705463 تماس بگیرید. ما در خدمات خود هم لیزر موهای زائد آقایان را داریم و هم لیزر موهای زائد بانوان و شما می‌توانید با خیالی آسوده از موهای زائد خود خلاص شود.
منابع:

Laser Hair Removal Side Effects: What Are the Risks?
What are the risks of laser hair removal?
What Are the Side Effects of Laser Hair Removal?

سوالات متداول

این روش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. در درجه اول به این دلیل است که هیچ مطالعه انسانی ایمن بودن لیزر موهای زائد در دوران بارداری را ثابت نکرده است.اگر باردار هستید و به دنبال لیزر موهای زائد هستید، تا بعد از زایمان صبر کنید. پزشک شما احتمالاً توصیه می‌کند که چند هفته صبر کنید تا ایمن شوید.
این یک شایعه رایج درباره لیزر است که لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود. در واقع، با توجه به بنیاد مراقبت از پوست، این روش گاهی اوقات برای درمان اشکال خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می‌شود؛ همچنین لیزرهای مختلفی برای درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید و چین و چروک استفاده می‌شود.
لیزرهای مورد استفاده در دفع موهای زائد یا سایر دارای حداقل تابش هستند. به علاوه، حداقل مقدار آن فقط روی سطح پوست اعمال می‌شود. بنابراین، آنها خطر ابتلا به سرطان را ندارند.
این نیز یک شایعه است که لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ناباروری شود. در لیزر فقط سطح پوست تحت تأثیر لیزر قرار می‌گیرد، بنابراین حداقل تشعشعات حاصل از این روش نمی‌تواند به هیچ یک از اندام های شما نفوذ کند.
شما حتی در لیزر بیکنی نیز این مشکل را نخواهید داشت و تنها خطرهای احتمالی بیماری‌های تناسلی به علت رعایت نکردن بهداشت است.
اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']