تکنسینی که در حال لیزر موهای زائد پای مراجعه کننده است.

مزایا و معایب لیزر موهای زائد چیست؟

فهرست مطالب

لیزر موهای زائد یکی از راه‌ حل‌های دائمی برای خلاص شدن از شر موهای زائد بدن است که همه ما درباره آن شنیده‌اید؛ اما ممکن است درباره آن به اندازه کافی ندانید یا سوالاتی درباره روند، دستگاه‌ها و هزینه‌های آن داشته باشید. در ادامه این مطلب ما سعی کردیم تمامی این موارد را پوشش دهیم تا شما با آگاهی کامل موهای زائد خود را لیزر کنید.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یک روش ایمن، موثر و غیر تهاجمی برای از بین بردن موهای زائد بدن است. در این روش گرمای لیزر فولیکول موها را از بین می‌برد باعث از رشد مجدد آنها جلوگیری می‌کند. لیزر‌های قابل استفاده برای این کار، یک پرتو متمرکز نور برای از بین بردن موهای زائد در نواحی مختلف بدن دارند.

دستگاه‌های لیزر از فرآیندی به نام فتوترمولیز انتخابی برای دفع موهای زائد استفاده می‌کنند، به این صورت که گرمای لیزر سلول‌هایی را که رنگدانه زیادی دارند را از بین می‌برد. از آنجایی که موهای زائد و تیره رنگدانه زیادی دارند، بیشترین گرما را جذب می‌کنند. مو گرما را به فولیکول‌های مو منتقل می‌کند و این سبب از بین رفتن آنها می‌شود؛ بنابراین مو نمی‌تواند رشد کند.

یک فولیکول مو باید در مرحله آناژن یا رشد خود باشد تا لیزر درست عمل کند. باید بدانید که فولیکول‌ها در زمان‌های مختلف در مراحل مختلف عمر خود هستند، بنابراین بیشتر افراد به چندین لیزر درمانی نیاز دارند.

افراد از این دستگاه‌ها برای دفع موهای زائد نواحی مختلف بدن مانند موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • دست و پاها
  • زیر بغل
  • صورت
  • پشت گردن و کمر
  • بیکینی و نواحی تناسلی

چه کسانی می‌توانند موهای زائد خود را لیزر کنند؟

هر فردی که موهای زائد بدن داشته باشد می‌تواند لیزر موهای زائد را انجام دهد. اگر شما هم ترجیح می‌دهید مرتبا شیو نکنید و لیزر یک گزینه مناسب است. البته به غیر از این از این دستگاه‌ها به عنوان درمان برخی از مشکلات مثل هیرسوتیسم (پرمویی مردانه در زنانی که بیش از حد هورمون آندروژن را ترشح می‌کنند.) یا هیپرتریکوزیس (سندرم گرگینه که در آن افراد در نقطه‌های دور از انتظار رشد فزاینده‌ مو را دارند.) مناسب باشد.

برخی  از داروها، از جمله استروئیدهای آنابولیک و قرص‌های ضد بارداری، عدم تعادل هورمونی، اختلالات ارثی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و تومورهایی که هورمون تولید می‌کنند سبب بروز مشکلاتی این چنین می‌شوند که باید برای درمان آنها در کنار لیزر سطح ترشح هورمون‌ها کنترل شود.

لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای ضخیم، تیره و پوستی روشن دارند موثرتر است. تضاد بین رنگ پوست و رنگ مو باعث می‌شود موها گرما را راحت تر جذب کنند؛ همچنین ممکن است برای افرادی که پوست تیره یا مو‌های بلوند، خاکستری، سفید یا قرمز دارند، به خوبی جواب ندهد.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند؟

قبل از انجام هر کار زیبایی شما باید با پزشک خود در این باره مشورت کنید و لیزر کردن موهای زائد نیز از این قائده جدا نیست، به طور کلی در شرایط زیر شما نمی‌توانید از لیزر استفاده کنید:

  • بارداری
  • مصرف داروهای خاص مانند درمان آکنه
  • مستعد یا ناقل تبخال تناسلی (HSV-2)
  • مستعد یا ناقل زگیل تناسلی (HPV)
  •  داشتن اسکارهای کلوئیدی (اسکار برجسته)
  • سرطان پوست

مزایا و معایب لیزر موهای زائد چیست؟

مانند هر روش زیبایی – درمانی دیگر لیزر کردن نیز شامل یک سری مزایا و معایب است. البته حائز توجه است که این یک روش تایید شده است که اگر توسط یک تکنسین یا پزشک متخصص و با تجربه انجام شود، برای اکثر افراد بی خطر و موثر است.

اما به هر حال ما در ادامه شما را با این عوارض لیزر موهای زائد و مزایا آشنا خواهیم کرد.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

۱ ماه پس از گذشت اولین جلسه لیزر موهای شما شروع به ریزش می‌کنند و احتمال آفتاب سوختگی شما زیاد است بنابراین مهم است که حتما از ضد آفتاب برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کنید.

برخی از عوارض جانبی بالقوه این درمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش حساسیت پوست
  • تورم
  • قرمزی
  • ایجاد زخم
  • سوزش و درد

برخی دیگر از عوارض جدی تر لیزر نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاول
  • شیوع تبخال و زگیل
  • عفونت
  • ایجاد اسکار دائمی
  • هایپرپیگمانتاسیون ( ایجاد لک یا تیره شدن مناطقی از پوست)
  • هیپوپیگمانتاسیون ( از بین رفتن رنگدانه‌های پوست در برخی مناطق پوست)

بروز تاول‌ها پس از لیزر بسیار نادر هستند، اما در افرادی که رنگ‌ پوست سبزه یا تیره‌تری دارند، احتمال بیشتری دارد. یکی دیگر از عوارض جانبی نادر، خاکستری شدن موهای درمان شده یا رشد موهای بیشتر در اطراف نواحی تحت درمان است.

احتمال شیوع بیماری‌های تناسلی مثل عفونت، تبخال و زگیل تناسلی نیز کاملا به مکانی که لیزر را در آن انجام می‌دهید دارد (چقدر استریلیزه و بهداشتی باشد).

در نتیجه بهتر است این کار را نزد یک تکنسین بدون مجوز انجام ندهید. مهم است که حتما قبل از انجام لیزر به خوبی درباره‌ آن تحقیق کنید و در کلینیک آن را انجام دهید، برای ایمنی بیشتر شما می‌توانید سری مخصوص خود را تهیه کنید.

اگر درباره عوارض این روش نگران هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نظر پزشکان در مورد لیزر موهای زائد چیست؟ را بخوانید و ویس دکتر الهام سپندار را گوش دهید.

فواید لیزر موهای زائد چیست؟

اولین مزایایی که درباره لیزر به ذهن شما می‌رسد احتمال نتایج و دوام آن است که در مقایسه با اصلاح، اپیلاسیون، موچین یا شیو کردن ماندگارتر است؛ اما به غیر از این  می‌توان به دقت لیزرها اشاره کرد که می‌توانند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهند و در عین حال به پوست اطراف مو آسیب نرساند.

سرعت لیزر نیز یکی دیگر از مزایا آن است. هر پالس لیزر کسری از ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند موهای زیادی را به طور همزمان درمان کند. معمولا لیزر کل بدن تنها ۱ ساعت طول منی‌کش که در مقایسه با اپیلاسیون کامل چشمگیر است. از دیگر مزایای آن می‌توان به این اشاره کرد که افراد به طور متوسط پس از سه تا هفت جلسه ریزش موی دائمی دارند.

از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره نقاهت کوتاه
  • درد کم
  • کاهش خطر رشد موهای زیر پوستی
  • درمان پای مرغی یا توت فرنگی

انواع دستگاه های لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر Nd:YAG

لیزرهای Nd:YAG، به ویژه لیزرهای Nd:YAG با پرتو بلند، نوآوری جدیدتری در صنعت لیزر موهای زائد هستند. این دستگاه‌ها به دلیل توانایی خود در نفوذ به عمق پوست و هدف قرار دادن فولیکول مو بدون آسیب رساندن به بافت پوست اطراف شناخته شده‌اند.

لیزرهای دایود

در کنار لیزرهای Nd:YAG، لیزرهای دایود از نظر عملکرد، ایمنی و قیمت از انواع لیزرهای قبلی پیشی گرفته‌اند. تا سال 2020، لیزرهای دایود بیش از 39 درصد از بازار را به خود اختصاص دادند.

لیزرهای دایود با گرم کردن کروموفورهای انتخاب شده (بخش رنگی یک بافت) عمل می‌کنند، در حالی که بافت اطراف را دست نخورده باقی می‌گذارند. این هدف گیری دقیق به لیزر اجازه می‌دهد تا به هر فولیکول مو آسیب برساند و از بازسازی آن جلوگیری کند.

این لیزر بر روی موهای ضخیم بهتر جواب می‌دهد.

لیزر الکساندرایت کندلا

در حالی که لیزر الکساندرایت قدیمی‌تر از لیزرهای Nd:YAG و دایود است، اغلب با فناوری‌های جدیدتر ترکیب می‌شود تا فرآیندی جامع ارائه دهد. این نوع لیزر برای پوست‌های روشن‌تر و برای درمان موهای نازک صورت نیز موثر است.

IPL

IPL یک نوع لیزر است که برای  نور درمانی استفاده می‌شود که علاوه حذف موهای زائد در جوانسازی پوست، درمان کنه و کاهش واریس موثر است.

لیزرهای روبی

لیزر روبی اولین نسل دستگاه‌های لیزر موهای زائد است. اگرچه در حال حاضر به اندازه لیزرهای Nd:YAG، دایود و الکساندرایت محبوب نیست، اما طول موج کوتاه و یاقوتی رنگی از خود ساطع می‌کند که برای پوست‌های روشن و موهای ظریف مناسب است.

لیزر تیتانیوم

دستگاه لیزر تیتانیوم دارای توان تولید گرمای بسیار زیاد است که با آسیب رساندن به فولیکول مو می‌تواند به دفع موهای زائد دائمی کمک کند، البته باید اضافه کرد که این دستگاه حاوی خنک کننده است که سوزش و ناراحتی پوست را به حداقل می‌رساند.

مراقبت‌های قبل و بعد لیزر

در طول انجام لیزر موهای زائد آقایان یا لیزر موهای زائد بانوان، رنگدانه‌های موجود در موهای شما پرتو نور لیزر را جذب می‌کنند، نور به گرما تبدیل می‌شود و به فولیکول مو آسیب می‌رساند؛ در نتیجه این آسیب‌های مکرر، رشد مو متوقف می‌شود.

برای اینکه پروسه لیزر به درستی انجام شود شما باید یک‌سری از قوانین را قبل و بعد از لیزر رعایت کنید که در ادامه درباره آنها توضیح می‌دهیم.

قبل از لیزر

لیزر بر روی موهایی اثر می‌گذارد که چند میلی متر بالاتر از سطح پوست کوتاه شده‌اند، پس مهم است که تا ۶ ماه قبل از شروع جلسات لیزر خود اپیلاسیون، الکترولیز یا هر نوع اصلاح دیگری که باعث کندن ریشه مو می‌شود نکنید. برای نتایج بهتر شما باید ۲ روز قبل از جلسه خود موهای خود را با ژیلت شیو کنید.

اگر به تازگی به سولاریوم رفته‌اید، یا به بیماری‌های مانند عفونت، زگیل و تبخال تناسلی مبتلا بودید، باید حداقل ۶ هفته صبر کنید و سپس لیزر کنید. از داروهای رقیق کننده خون نیز تا ۳ روز قبل از لیزر استفاده نکنید.

همچنین بهتر است قبل از انتخاب دستگاه خود توسط پزشک معاینه شوید تا بهترین دستگاه را برای پوست و مو شما پیشنهاد دهد.

بعد از لیزر 

برای کاهش هر گونه ناراحتی شما می‌توانید از کمپرس سرد، کرم یا لوسیون‌های ضد التهاب یا آب سرد استفاده کنید، همچنین باید حداقل تا ۲۴ ساعت از دوش آب گرم، استفاده از لوازم آرایشی-بهداشتی و فعالیت بدنی سنگین نیز دوری کنید.

برای نتایج بهتر، از شیو یا اصلاح کردن موهای خود تا ۱۰ روز پس از جلسه لیزر خودداری کنید. پس از لیزر پوست شما نسبت به نور خورشید حساس تر می‌شود؛ در نتیجه باید از ضدآفتاب برای جلوگیری از تحریک پوست استفاده کنید و تا ۶ هفته بعد از آفتاب گرفتن جلوگیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره این نکات مقاله مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد چیست؟ را بخوانید.

انجام لیزر در مرکز لیزر موهای زائد مشهد

در نظر داشته باشید که با اینکه این یک درمان ایمن و بسیار رایج است، مهم است که شما به کجا برای لیزر مراجعه می کنید. برای جلوگیری از بروز هر نوع عارضه خطرناک و گرفتن بهترین نتایج شما باید نزد یک پزشک و متخصص لیزر کنید.

در کلینیک سپندار شما می توانید موهای زائد خود را نزد اپراتورهای آموزش دیده و با بهترین دستگاه‌ها انجام دهید، ما یک مرکز لیزر برای آقایان و بانوان داریم که هر کدام برای شما عزیزان بطور کامل استریلیزه و آماده می‌شود. برای رزرو وقت خود در کلینیک دکتر سپندار با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

خب امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و در صورت ایجاد سوال می‌توانید آنها را اینجا مطرح کنید تا به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول

هزینه لیزر موهای زائد در سال ۱۴۰۳ با توجه به نوع دستگاه، ناحیه مدنظر، و تجربه و تخصص پزشک یا اپراتور رنج متفاوتی دارد.

برای اطلاع از قیمت می‌توانید با شماره 0513870546 تماس بگیرید.

اکثر افراد معمولا ببن ۸ الی ۱۳ جلسه وارد جلسه های شارژ می‌شوند و بعد از آن رشد موهای زائد به حداقل می‌رسد.

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']