خانومی که در حال تزریق بوتاکس است و به مراقبت‌های بعد از بوتاکس فکر می‌کند.

بعد از بوتاکس یا قبل از آن باید مراقب چه چیزهایی باشیم؟

فهرست مطالب

مراقبت‌های بعد از بوتاکس از نگرانی‌های اصلی هر فردی که کاندید انجام این تزریقات زیبایی شده، است؛ چرا که انجام ندادن این مراقبت‌ها می‌تواند فاجعه‌های بزرگی را بدنبال داشته باشد. اما باید بدانید که تنها مراقبت‌های بعد از انجام تزریقات نیستند که باید به فکر آن باشید، بلکه مراقبت‌هایی که باید قبل از انجام دهید هم به همان اندازه حائز اهمیت هستند.

اما این مراقبت‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود و چرا دقیقا باید از یک تعداد قوانین در پروسه انجام این عمل پیروی کرد؟ در ادامه بطور کامل دلیل انجام این مراقبت‌ها و کارهایی که باید انجام دهید یا از آن خودداری کنید را توضیح می‌دهیم.

مراقبت‌های لازم برای تزریق بوتاکس

همانطور که می‌دانید بوتاکس یک روش زیبایی است که در آن با تزریق سم بوتولینوم به برخی از عضلات نواحی خاص صورت یا بدن، تحرک این عضلات را به حداقل می‌رسانند یا در واقع این ماهیچه‌ها را فلج می‌کند.

درباره بوتاکس و کاربردهای آن بطور کامل در مقاله بوتاکس چیست؟ | معرفی فواید و عوارض بیشتر بخوانید.

اما دلیل انجام یک سری از مراقبت‌ها قبل و بعد از بوتاکس چیست؟ دلیل اصلی این مراقبت‌ها برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک و چبران‌ناپذیر است. این مراقبت‌ها کمک می‌کنند که پس از انجام بوتاکس عوارض آن به حداقل برسند و شما کمترین ناراحتی را تجربه کنید.

خب حال این مراقبت‌ها شامل چه کارهایی می‌شوند؟

شما می‌توانید ویس توضیجات دکتر الهام سپندارند را درباره مراقبت‌های لازم گوش دهید.

مراقبت‌های قبل از بوتاکس

برای اینکه فرایند انجام تزریقات بوتاکس را به ساده‌ترین حالت بگذرانید یک سری موارد است که باید رعایت کنید و یک سری مراحل را طی کنید. مراحلی که باید برای آماده شدن برای درمان بوتاکس انجام دهید تا تجربه خوبی داشته باشید، شامل موارد زیر است:

۱. با پزشک خود شفاف باشید: برای ایمنی خود، تا حد امکان پزشک متخصص خود را در مورد سابقه پزشکی، بیماری، آلرژی یا داروهایی که مصرف می‌کنید در جریان بگذارید تا بتواند تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای دریافت بوتاکس هستید یا خیر

۲. با پزشک خود هماهنگ باشید: مطمئن شوید که هم شما و هم پزشکتان در مورد نواحی صورت که می‌خواهید درمان کنید، به نتیجه نهایی ایده‌آل رسیده باشید.

۳. انتظارات واقع بینانه داشته باشید: نتایج بوتاکس می‌تواند به شدت مثبت باشد، اما نتایج پس از بوتاکس شما ممکن است آنطور که انتظار دارید کامل نباشد. داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد نتایج، شما را از ناامیدی غیر ضروری نجات می‌دهد.

۴. از سوال پرسیدن نترسید: حتما قبل از انجام بوتاکس لیستی از سوالاتی که می‌خواهید از پزشک خود بپرسید را تهیه کنید و آن را در جلسه مشاوره بوتاکس همراه خود بیاورید و سعی کنید با آگاهی کامل دست به کار شوید.

خب حالا چه مراقبت‌هایی باید انجام دهید؟

شستن صورت

دقیقا قبل از شروع جلسه شما باید صورت خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که روغن اضافی، آرایش، مرطوب کننده یا هر نوع کثیفی دیگری بر روی آن وجود ندارد. با این حال، قبل از اینکه برای تزریق مراجعه کنید، پزشک معمولاً ناحیه درمان را با یک دستمال ضد عفونی کننده و الکل موضعی ضدعفونی می‌کند.

نوشیدن الکل

برای نتایج بهتر بوتاکس، باید از کبودی روی صورت خود اجتناب کنید. نوشیدن الکل، به خصوص شراب قرمز، یک هفته قبل از بوتاکس ممکن است احتمال کبودی روی صورت شما را افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از مراجعه برای درمان بوتاکس حداقل به مدت هفت روز از نوشیدن شراب خودداری کنید تا دچار کبودی صورت نشوید.

مصرف داروهای ضدالتهابی

درست مانند الکل، شما باید از مصرف هر نوع داروی ضد التهابی تا حداقل هفت روز قبل از نوبت خود، خودداری کنید.

خوردن سیر

سیر ممکن است شانس شما را برای کبودی صورت بعد از بوتاکس افزایش دهد بنابراین بهتر است که مصرف سیر را در غذاهای خود از یک هفته قبل قطع کنید.

مصرف داروهای ضد انعقاد

حداقل از یک هفته قبل تزریق بوتاکس، توصیه می‌شود که مصرف داروها ضد انعقاد خون یا داروهای خاصی که به رقیق کننده خون معروف هستند، قطع شود. برخی از این داروها شامل روغن ماهی، جینسینگ، جینکو بیلوبا، ویتامین و اکسدرین هستند که خطر کبودی و خون‌ریزی را افزایش می‌دهند.

مصرف داروهای ضدالتهابی

درست مانند الکل، شما باید از مصرف هر نوع داروی ضد التهابی تا حداقل هفت روز قبل از نوبت خود خودداری کنید.

خب حال پس از اینکه تزریقات سم بوتولینوم را انجام دادید، چه باید بکنید؟

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

قبل از اینکه بخواهیم توضیح دهیم که چه مراقبت‌هایی را لازم است بعد از بوتاکس انجام دهید، بهتر است که بدانید بعد از انجام تزریقات بوتاکس چه احساسی خواهید داشت. بلافاصله پس از تزریق، شما ممکن است عوارض جانبی خفیفی مثل موارد زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • تورم
  • سردرد

درباره دیگر عوارضی که ممکن است تجربه کنید، در مقاله عوارض بوتاکس چیست؟ بیشتر بخوانید.

با اینکه دوره نقاهت این روش کوتاه است و علائم شما طی ۱ یا ۲ روز از بین می‌روند، اما شما همچنان باید یک سری از موارد را رعایت کنید تا به نتایج بهتری دست یابید.

بعد از بوتاکس چکار کنیم؟

اگر می‌خواهید پس از انجام بوتاکس به بهترین نتایج ممکن دست یابید، بسیار مهم است که از صورت خود مراقبت کنید. هدف اصلی مراقبت‌های بعد از بوتاکس، اطمینان از نتایج مطلوب و همچنین به حداقل رساندن خطرات و عوارض است.

به طور کلی در ۲۴ ساعت اول، معمولاً توصیه می‌شود:

  • بقیه روز بعد از درمان را استراحت کنید
  • ضربان قلب طبیعی خود را حفظ کنید
  • به آرامی صورت خود را ورزش دهید

بعد از بوتاکس چکار نکنیم؟

۱. به صورت خود دست نزنید

حداقل تا یک روز پس از تزریق بوتاکس صورت خود را لمس نکنید. برخی از پزشکان ممکن است به شما پیشنهاد کنند که قبل از لمس صورت خود تا سه روز صبر کنید. با این حال، اگر تزریق را در قسمت های دیگر بدن دریافت کرده‌اید، باید از دست زدن به آن مکان‌ها نیز خودداری کنید.

۲. آرایش نکنید

استفاده از لوازم آرایشی تا ۲۴ ساعت بعد از انجام بوتاکس سبب مالش پوست و پخش سم در دیگر نواحی صورت شود.

۳. الکل ننوشید

قبل از انجام بوتاکس، همانطور که گفتم باید تا یک هفته قبل از تزریق از نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید. این مورد بعد از عمل نیز وجود دارد. با این حال، به جای اینکه هفت روز منتظر بمانید، فقط باید 48 ساعت پس از تزریق صبر کنید تا بتوانید دوباره الکل مصرف کنید.

۴. از هیچ نوع درمان پوستی استفاده نکنید

بوتاکس به مدتی زمان نیاز دارد تا در عضلات مستقر شود. در 24 ساعت اول پس از درمان، از درمان‌های پوستی مانند ماساژ صورت،فیلر‌های پوستی، میکرودرم و اسکراب‌های لایه بردار اجتناب کنید. استفاده فوری از این درمان ها ممکن است اثربخشی تزریق‌ها را کاهش دهد.

۵. روی صورت خود نخوابید

به طور کلی شما باید حداقل تا ۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس از دراز کشید خودداری کنید، سپس باید تمام تلاش خود را بکنید تا هنگام خواب از اعمال فشار به نواحی که بوتاکس به آن تزریق شده، خودداری کنید. این کار به منظور کاهش فشار روی ناحیه تزریق و دادن زمان کافی به مواد برای نشستن در عضلات است.

۶. آفتاب نگیرید

حداقل تا چهار ساعت پس از درمان خود را در معرض نور خورشید قرار ندهید. گرمای خورشید می ‌واند گرگرفتگی را افزایش دهد، که به نوبه خود ممکن است فشار خون را افزایش دهد. شما همچنین باید بین 24 تا 48 ساعت اول از برنزه کردن، جکوزی، سونا و دوش آب گرم نیز خودداری کنید.

بطور خلاصه می‌توان گفت کارهایی که شما برای مراقبت‌های بعد از بوتاکس باید از آنها دوری کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمان زیادی را زیر نور خورشید نگذرانید
  • به مدت ۳ تا ۴ ساعت پس از تزریق، دراز نکشید
  • به محل تزریق خود دست نزنید
  • از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید
  • از مصرف مقادیر زیاد الکل خودداری کنید
  • به مدت 24 ساعت از انجام فیشال، لایه برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و غیره خودداری کنید.

تزریق بوتاکس می‌توان گفت یکی از روش‌های کم خطر و ایمن زیبایی است، اما با این حال شما باید برای اینکه به نتایج بهتری دست یابید و یا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید، مراقبت‌های بالا را انجام دهید. البته این پروسه اصلا سخت نیست و نیازی به نگرانی نیست. شما می‌توانید در کلینیک دکتر سپندار برای انجام هر یک از انواع تزریقات بوتاکس مشاوره بگیرید و به یک نتیجه واحد برسید.

برای رزرو وقت با شماره 05138705463 تماس بگیرید.

ممنونیم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منابع:

What Are the Dos and Don’ts Before Botox?

Botox Do’s and Don’ts

Botox Aftercare: The Do’s, Don’ts and Don’t-Worry-About-Its

سوالات متداول

بعد از انجام درمان شما باید به پشت بخوابید، زیرا تزریق بوتاکس به زمان نیاز دارد تا در عضلات شما جا بیفتد. دراز کشیدن روی صورت می‌تواند از ته نشین شدن مواد جلوگیری کند و منجر به اثرات کمتر شود.

 تا ۲۴ ساعت پس از تزریق، مصرف قند و نمک را محدود کنید، زیرا شکر و نمک اضافی می‌تواند باعث احتباس آب شود و احتمال تورم در محل تزریق را افزایش دهد.

همچنین در 24 ساعت اول از خوردن تنقلات شیرین و شور خودداری کنید، به جای این‌ها از میوه‌ها و سبزیجات آبرسان و غنی از آنتی اکسیدان برای نتایج بهتر درمان استفاده کنید.

اکثر پزشکان می‌گویند که شما باید حداقل تا 24 ساعت پس از تزریق از فعالیت‌ بدنی شدید خودداری کنید.

ورزش می‌تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش احتمال کبودی شود؛ بنابراین بهتر ایت تا حداقل ۱ روز بعد از تزریق بوتاکس از ورزش کردن خود داری کنید.

 شما می‌توانید بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس دوش بگیرید، اما توصیه می‌شود حداقل چهار ساعت صبر کنید، اما در نظر داشته باشید که در 24 ساعت اول از دوش آب گرم خودداری کنید زیرا گرما ممکن است گردش خون را افزایش دهد و به طور بالقوه بوتاکس را سریعتر پخش کند و اثر آن را کاهش دهد.

در بوتاکس مو قبل از رنگ کردن موهای خود باید حداقل 10 روز صبر کنید تا بدون آسیب رساندن به پوشش بوتاکس، نتیجه خوبی به دست آورید. 

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']