عکس‌های مختلفی از انواع پوست که برای تشخیص نوع پوست می توان از آنها کمک گرفت.

نحوه تشخیص نوع پوست و مشکلات رایج هر نوع کدام است؟

فهرست مطالب

تشخیص نوع پوست خود اولین قدم برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی و درمان مشکلات رایجی مثل منافذ باز، آکنه، خشکی و چین چروک است. شناسایی پوست خود دشوار نیست اما اهمیت بالایی دارد.

از آنجایی که تقریبا هر کاری که شما برای پوست خود انجام می‌دهید، به طور مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با نوع پوست شما است؛ در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع پوست و نحوه تشخیص آن آشنا کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

نحوه تشخیص نوع پوست هر فرد

۵ صورت با انواع پوست که هر کدام ویژگی‌های آن گفته شده است و با استفاده این راهنما می‌توان به راحتی نوع پوست خود را تشخیص داد.

اولین قدم برای شناخت نوع پوست خود، آشنایی با انواع آن است. به طور کل انواع پوست را می‌توان به ۵ دسته تقسیم کرد و در ادامه به توضیح کامل هر کدام می‌پردازیم.

معمولاً ژنتیک شما نوع پوست شما را مشخص می‌کند، اما جدا از ژن‌ها عوامل محیطی مانند آسیب خورشید، تغییرات هورمونی، و شرایط سلامتی نیز می‌توانند بر نوع پوست شما تأثیر گذارند

شناخت نوع پوست می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه از پوست منحصر به فرد خود مراقبت کنید، بنابراین می‌توانید پوستی سالم تر و شادتر داشته باشید.

شما می‌توانید ویس دکتر الهام سپندار را درباره انواع پوست و نحوه مراقبت از آن را گوش دهید.

آشنایی با انواع پوست

۱. پوست نرمال

پوست نرمال یا معمولی دارای چربی متعادل و آبرسانی است، بنابراین شما نه احساس خشکی می‌کند و نه چربی. اگر نوع پوست معمولی دارید، معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که با آکنه یا حساسیت به محصولی  مبارزه کنید. اساساً، پوست شما تعادل کاملی بین هیدراتاسیون و تولید چربی دارد.

اگر پوستی شفاف، صاف و هیدراته داشته باشید احتمالاً نوع پوست شما نرمال است

۲. پوست خشک

پوست خشک، با نام مستعار گزروسیس، فاقد آبرسانی و توانایی حفظ رطوبت است. اپیدرم یا لایه بالایی پوست به گونه‌ای طراحی شده است که باید مرطوب نگه داشته شود تا از پوست شما محافظت و آبرسانی کند.

اگر پوست خشکی دارید، این سد پوستی خیلی سریع رطوبت خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود پوست آبرسانی و رطوبت لازم را نداشته باشد. افرادی که پوست خشک دارند، پوست خشن، سفت، پوسته پوسته شدن یا خارش‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

بیماری های‌پوستی مانند روزاسه، اگزما و پسوریازیس نیز می‌توانند باعث خشکی بیش از حد پوست شوند.

۳. پوست چرب

پوست چرب کنترلی بر تولید سبوم (همان روغنی که توسط غدد چربی در منافذ پوست شما تولید می‌شود تا از پوست محافظت کند) خود ندارد؛ به این صورت که چربی بیش از حد تولید شده سبب گرفتگی این منافذ و آسیب به پوست می‌شود.

اگر پوست چرب دارید، پوست شما اغلب براق یا چرب به نظر می‌رسد. در انواع پوست‌های چرب چون منافذ مسدود می‌شوند، مستعد آکنه هستند. اگر پوست چرب دارید، احتمالاً با درخشش، آکنه، جوش‌های سر سیاه و سر سفید مبارزه می‌کنید

۴. پوست مختلط

پوست مختلط هم چرب و هم خشک است. اگر پوست مختلط دارید، مناطقی از پوست شما (معمولا در گونه‌ها و چانه U-zone) خیلی سریع رطوبت خود را از دست می‌دهند و خشک می‌شوند. در همان زمان، نواحی دیگر (پیشانی و بینی T-zone) سبوم اضافی تولید می‌کنند و احساس چربی می‌کنند.

در نتیجه، افرادی که پوست مختلط دارند، ممکن است پوستی سفت، خشن و پوسته پوسته روی گونه ها داشته باشند و همچنین پوست براق و چرب روی پیشانی و بینی داشته باشند.

۵. پوست حساس

پوست حساس دارای یک سد پوستی بسیار ضعیف است، به طوری که باعث خارش، سوزش یا سوختگی پوست می‌شود، به خصوص پس از استفاده محصولات. این نوع پوست احتمالاً ناشی از آب و هوا، محصولات یا شرایط زمینه‌ای خاص است که پوست را تحریک می‌کند؛ همچنین پوست‌های خشک نیز در صورت نداشتن مراقبت‌های لازم یک مستعد آن هستند.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بعد از واکنش پوستی با قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن و لکه‌های زبر پوست مواجه شوید.

نوع پوست فیتزپاتریک شما چیست؟

نوع پوست فیتزپاتریک (یا فتوتایپ) مقیاسی است که برای طبقه بندی انواع پوست بر اساس نحوه واکنش پوست به نور خورشید ایجاد شده است. برخی از متخصصان پوست از این مقیاس برای تعیین میزان احتمال ابتلا به سرطان پوست استفاده می‌کنند.

نوع پوست فیتزپاتریک شما به میزان رنگدانه پوست (معروف به ملانین) بستگی دارد که از پوست شما در برابر قرار گرفتن در معرض آسیب خورشید محافظت می‌کند. انواع پوست فیتزپاتریک عبارتند از:

  • نوع اول: پوست رنگ پریده یا سفیدی که همیشه می‌سوزد و برنزه نمی‌شود.
  • نوع دوم: پوست روشن که به راحتی می‌سوزد و به سختی برنزه می‌شود.
  • نوع III: پوست سفید تیره تر که پس از سوختن برنزه می شود.
  • نوع IV: پوست سبزه روشن که به سختی می‌سوزد و به راحتی برنزه می‌شود.
  • نوع V: پوست سبزه که به ندرت می‌سوزد و به راحتی برنزه می‌شود.
  • نوع VI: پوست تیره یا سیاه که هرگز نمی‌سوزد و به راحتی برنزه نمی‌شود.

حال که با انواع پوست آشنا شدید قدم بعدی چیست؟

نحوه تشخیص نوع پوست چگونه است؟ (نوع پوست من چیه؟)

اگر مطمئن نیستید که چه نوع پوستی دارید، نیازی به آزمایش یا پرداخت هزینه اضافی به سالن‌های زیبایی نیست. با مشاهده پوست خود در خانه شما به راحتی می‌توانید نوع پوست خود را پیدا کنید، فقط  کافیست این مراحل ساده را برای تشخیص نوع پوست خود دنبال کنید:

صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید.
حدود یک ساعت صبر کنید و در این زمان محصول دیگری به پوست خود نزنید و آن را لمس نکنید.

بعد از یک ساعت، بر روی ناحیه T خود یک کاغذ بلات یا دستمال کاغذی بکشید.
حال بافت را بررسی کنید و صورت خود را برای علائم زیر بررسی کنید:

  1. پوست معمولی: پوست شما نه علائم خشکی و کشیدگی دارد و نه کاغذ را چرب کرده است.
  2. پوست خشک: چربی روی کاغذ دیده نمی‌شود، اما پوست شما خشک و کشیده یا حتی پوسته پوسته شده است.
  3. پوست چرب: کاغذ کاملا چرب شده است و ظاهر صورت براق به نظر می‌رسد. منافذ نیز ممکن است بزرگ یا ملتهب به نظر برسند.
  4. پوست مختلط: کاغذ چرب است و ناحیه T براق به نظر می رسد. سایر نواحی صورت پوسته پوسته و خشک هستند.
  5. پوست حساس: کاغذ ممکن است چرب باشد یا نباشد، اما پوست تحریک شده و قرمز به نظر می‌رسد.

آیا نوع پوست تغییر می‌کند؟

با گذشت زمان، پوست معمولاً خشک تر می‌شود، اما نوع پوست شما به دلایل مختلف می‌تواند تغییر کند. در اینجا نحوه شروع تغییرات و ایجاد یک نوع پوست متفاوت توضیح داده شده است:

افزایش سن

افزایش سن باعث از دست رفتن کلاژن پوست می‌شود، پروتئینی که به صاف و الاستیک بودن پوست کمک می‌کند. در نتیجه، پوست بالغ‌تر نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر به نظر می‌رسد که اغلب باعث ایجاد خطوط و چین و چروک می‌شود. پوست نازک‌تر می‌تواند ظریف‌تر، حساس‌تر و مستعد خشکی باشد.

تغییرات هورمونی

نوجوانانی که دوران بلوغ را پشت سر می‌گذارند معمولاً سبوم بیشتری تولید می‌کنند که باعث ایجاد پوست چرب و آکنه می‌شود. با افزایش سن افراد سبوم کمتری تولید می‌کنند که باعث خشک شدن پوست می‌شود.

آب و هوا و محیط

هوای سرد زمستان و رطوبت کم منجر به خشکی پوست می‌شود. همچنین هیتر‌ها نیز گرما در هوای سرد باعث کاهش رطوبت می‌شود و  خشکی پوست را تشدید می‌کند. آب و هوای مرطوب و هوای گرم تابستان نیز باعث می‌شود پوست چربی بیشتری تولید کند و در نتیجه پوست چرب‌تر شود.

آسیب خورشید

قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده می‌تواند به پوست آسیب برساند و آن را حساس، خشک و نازک کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد لکه های تیره (هیپرپیگمانتاسیون) و خطوط ریز زودرس شود

استعمال دخانیات

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند به طور مشهودی پوست را پیر کند و باعث خشکی و نازک شدن پوست شود. سیگار همچنین می‌تواند بهبود زخم پوست را به تاخیر بیندازد و خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.

شرایط زمینه ای و کمبود مواد مغذی

دیابت، بیماری کلیوی و بیماری تیروئید می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود. کمبود ویتامین A ،روی، نیاسین یا آهن نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

حال که به طور کامل با انواع پوست و نحوه تشخیص نوع پوست خود آشنا شدید، بهتر است بدانید که هر یک از این انواع پوست چه مشکلات رایجی را به همراه خود دارند و چگونه می‌توان از آنها پیشگیری کرد.

انواع مشکلات رایج هر نوع پوست

نوع پوست و نگرانی پوست اغلب با هم ترکیب می‌شوند که می‌تواند منجر به ارزیابی نادرست از وضعیت پوست شما شود. به عنوان مثال، شما متوجه جوش های روی پوست خود شده اید، ممکن است تصور کنید که به این دلیل است که پوست چرب یا مستعد آکنه دارید.

تمایز بین این دو مهم است زیرا به شما در انتخاب درمان و محصولات مناسب کمک می‌کند. مراقبت از پوست شما وابسته به تشخیص نوع پوست و مشکل پوستی شما است. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که مشکلات پوستی موقتی هستند و قابل کنترل هستند.

۱. کم آبی و دهیدراته شدن

اغلب، کم آبی با پوست خشک اشتباه گرفته می‌شود، اما دهیدراته چیزی جز کمبود رطوبت در پوست نیست. اگر آب کافی نمی‌نوشید، از محصولات لایه بردار زیادی استفاده می‌کنید یا زمان زیادی را در اتاق‌های دارای تهویه مطبوع می‌گذرانید، آنها به احتمال زیاد علت کم آبی پوست شما هستند.

با اینکه هم پوست چرب و هم پوست خشک می‌توانند دهیدراته شوند اما پوست خشک کاندید بهتری برای این مشکل است. درمان این مشکل سخت نیست و تقریبا با مراقبت‌های پوست خشک یکسان است.

درباره درمان پوست دهیدراته بیشتر بخوانید.

۲. منافذ باز

اگر منافذ شما بزرگتر و باز به نظر می‌رسد، عمدتا به دلیل افزایش تولید چربی و مسدود شدن منافذ است. این مشکل رایج پوست‌های چرب است اما در برخی موارد، آسیب ناشی از نور خورشید و استفاده از محصولات غیر کومدوژنیک نیز می‌تواند دلیلی برای بزرگتر شدن منافذ باشد.

برای درمان منافذ باز شما باید چربی پوست خود را کنترل کنید که در این باره در مقاله درمان منافذ باز بیشتر بخوانید.

۳. جوش‌های سر سیاه و سر سفید

جوش های سرسیاه و سرسفید یکی از رایج‌ترین اشکال جوش هستند که اکثر ما در برخی مواقع با آن برخورد کرده‌ایم. هر دو به عنوان آکنه‌های غیر التهابی طبقه بندی می‌شوند و عمدتا زمانی رخ می‌دهند که منافذ پوست یا فولیکول مو با کثیفی، چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه در منافذ باز ایجاد می‌شوند، بنابراین ملانین توسط هوا اکسید می‌شود و پوست مرده یا روغن طبیعی داخل آن را سیاه می‌کند. از طرف دیگر، جوش های سرسفید، منافذ را می‌بندند و چون در معرض هوا نیستند، رنگشان سفید باقی می‌ماند.

این جوش‌ها یکی از مشکلات رایج افراد با پوست چرب و مختلط است که چربی کنترل نشده زیادی دارند و یا افرادی که به خوبی منافذ خود را پاکسازی نمی‌کنند.

خبر خوب این است که مدیریت آن‌ها با راه‌حل‌های متعددی که متناسب با نوع پوست و شدت جوش‌های شما باشد، چندان دشوار نیست. شما با کنترل چربی پوست خود می‌توانید آنها را از بین ببرید و از بروز مجدد آنها جلوگیری کنید.

درباره درمان پوست چرب( کنترل چربی پوست) بیشتر بخوانید.

۴. آکنه

مسلماً آکنه یکی از ناامیدکننده‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود. هنگامی که بدن در طی دوره‌های قاعدگی، بلوغ و بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شود، خطر ایجاد آکنه وجود دارد.

در صورت بروز آکنه غیرهورمونی، منافذ شما ممکن است توسط چربی اضافی و باکتری مسدود شود که ممکن است علت بروز آکنه شما باشد. آکنه می‌تواند برای هر نوع پوستی رخ دهد اما در پوست‌های چرب رایج تر است.

درباره درمان جوش و آکنه روش‌های خانگی و کلینیکال متفاوتی وجود دارد که می‌توانید در مقاله درمان جوش صورت با روش‌های خانگی و کلینیکال درباره انها بیشتر بخوانید.

۵. خطوط و چین و چروک

خطوط و چین و چروک‌ها بخشی طبیعی از روند پیری هستند. با افزایش سن، پوست ما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه چین و شیار ایجاد می‌شود. روند پیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و همچنین تحت تاثیر فتوتیپ پوست و عوامل محیطی قرار می‌گیرد.

اما جدا از این پوست‌های خشک و حساس به دلیل نداشتن رطوبت کافی بیشتر مستعد این چین و چروک‌ها هستند که البته با داشتن روتین پوستی مناسب می‌توان از آنها جلوگیری کرد.


خب همانطور که متوجه شدید تشخیص نوع پوست برای هر فردی واجب و لازم است، چرا که شما باید بر اساس نوع پوست خود یک روتین مراقبت پوستی داشته باشید تا از مشکلات رایج انواع پوست جلوگیری کنید.

چیدن یک روتین مراقبت پوستی کار دشواری نیست و نیازی نیست شما مرتبا آن را تغییر دهید. برای چیدن روتین پوستی همیشه بهتر است از یک متخصص پوست کمک بگیرید تا به شما بهترین محصولات را معرفی کند که بیشترین سازگاری را پوست شما دارند.

شما می‌توانید با گرفتن نوبت مشاوره در کلینیک دکتر سپندار، نوع پوست خود را کشف کنید و با گفتن مشکلات پوستی، شرایط محیطی و رژیم غذایی خود بهترین روتین پوستی را برای خود بشناسید که این اولین قدم در داشتن پوستی زیبا است. دومین قدم این است که شما روتین پوستی خود را رعایت کنید و روزانه مراحل آن را انجام دهید.

برای گرفتن نوبت با شماره با شماره تلفن 05138705463 تماس حاصل فرمایید، تا به نتایج مطلوب خود برای پوستتان نزدیک‌تر شوید.

ممنونیم که تا آخر این مطلب با ما همراه بودید امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

منابع:

What Skin Type Do You Have?

SKIN TYPE, SKIN CONCERNS, SKIN NEEDS – CONFUSED BETWEEN THEM ALL ?

اشتراک‌گذاری
نقد و بررسی

دیدگاه خود را بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
[aparat id='90uEM']